بهترین منابع زیست گیاهی نظام جدید

زیست گیاهی، یه مبحث رو مخ هست که تقریبا برای خیلی از بچه‌ها هم سخته هم فرّار. تو بازار هم کلی کتاب برای زیست‌ گیاهی نظام جدید هست، جور و واجور، هرکدوم‌ هم مزایا و معایب خودشون رو دارن.

اینجا قراره برات همه چی راجب این کتاب‌ها رو بریزیم رو دایره پس با حوصله بشین بخون که قراره پدر این کتاب‌ها رو دربیاریم.

زیست گیاهی جیبی خیلی سبز

یه کتاب فسقلی و کوچیک سیمی شده که برای مرور سریع عالیه؛ مخصوصا هفته مونده به کنکور یا شب قبل از آزمونت.

جیبی زیست گیاهی کنکور خیلی سبز، چند‌تا ویژگی جالب هم داره که راجع بهشون جدا توضیح میدیم.

ساختار کلی زیست جیبی از خلاصه یا به اصطلاح درسنامک، آزمونک های ۱۵ تایی و ۱۰ تایی، پاسخ تشریحی، بخشی به اسم گلخانه خیلی سبز (خودمونیش میشه دیکشنری گیاهان کتاب درسی) و دوتا آزمونک جمعبندی تشکیل شده.

همچنین علاوه بر فصل‌‌های گیاهی کتاب درسی یک فصل هم خودش آورده به اسم ژنتیک گیاهی که چکیده کل ژنتیک کنکور و ترکیبیش با گیاهیه.

خلاصه یا درسنامک

تا کتابو باز میکنی چشمت میخوره به یک خلاصه کوچیک و جمع و جور؛ درسته میگم خلاصه اما جمله بندی کتاب عین نهر آب، روان و خوبه و طبق سنت خیلی‌سبز نمک ریختن‌های مولف ‌هم دیده میشه که خیلی خوبه، زیاده گویی نداره و قرار نیست بشینی روزنامه بخونی(درستشم همینه).

جیبی گیاهی خیلی سبز بعضی جاها موردی عمل کرده و بعضی جاها از نمودار درختی استفاده کرده؛ راستی کادر نکته و جدول هم تا دلت بخواد هست.

کادر نکاتش عالیه چون نکات شکل‌های کتاب که معمولاً به سختی فهمیده میشن رو گفته و همچنین یک سری نکات ترکیبی با بقیه فصل‌ها و پایه‌ها رو آورده تا شب قبل آزمون سرت رو راحت رو بالش بذاری.

از نظر ترکیبی بودن عالی عمل کرده؛ بعنوان مثال توی قسمت دیواره گیاهی رفته سراغ فصل ۶ یازدهم و نحوه تشکیل دیواره‌ رو شرح داده که کلاً بحث دیواره یاخته ای و تشکیل اون همونجا تموم بشه. همین کار باعث میشه کتاب جیبی زیست شناسی گیاهی خیلی سبز کاندید خوبی برای استفاده و مرور بشه.

 در ضمن علاوه بر این ها یک‌ سری نقاط کور کتاب درسی که ابهام داره رو خیلی سوسکی پوشش داده تا کامل یاد بگیریشون.

تو قسمت خلاصه یا درسنامکش نقطه ضعف خاصی نداره، فقط در قسمت ژنتیک گیاهی بجای یاد‌آوری مفهوم رفته سراغ محاسبات احتمالات که با توجه به نظام جدید و کنکور‌هاش واقعا موضوع پرتی محسوب میشه پس کتاب رو هوشمندانه مطالعه کن.

حتما بخونید

مقایسه ی کتاب های تصویری زیست شناسی

مقایسه ی کتاب های تصویری زیست شناسی

تست ها و آزمونک

در انتهای هر فصل که تموم میشه یک آزمونک ۱۵ تستی ( ترکیبی از تالیفی و سراسری) داره؛ از همه ی سطح ها تست داره و تست‌های شمارشی گردن کلفتی هم به پستت میخوره.

پاسخ تشریحی‌شون بعد آزمونک موجوده و به طور کامل گزینه‌ها رو قیمه قیمه کرده برات.

در کل با توجه به فسقلی بودن کتاب و اندازش، تعداد تست‌ها و همچنین مقدار پاسخش مناسبه. از نظر سطح محتوایی هم خیالت تخت باشه بچه خوبیه این کتاب ما.

چیز‌میزای جالبش چیه

یکیش آوردن فصلی به اسم ژنتیک گیاهیه که واقعا چیز خوبیه اما گویا این جی‌بی جان ما اینجا یکم اضافه کاری کرده. این فصل اومده گیاهی رو دوخته به فصل ۱،۲،۳ و حتی ۷ دوازدهم! عملاً اینجا دشمن شماره ۱ طراح‌های آزمون میشه چون نکات فرار رو یکجا برات آورده و همچنین تست‌های خوبی هم داره و مطالب راحت یاد‌آوری و مرور میشن.

یک بدی که داره اینه که وارد بحث محاسبه احتمال وراثت شده که خب توی نظام جدید نیست و ممکنه وقتتو بگیره اما خب خواسته تا برای تو نقطه کدری باقی نگذاره تا خیالت راحت باشه.

دومین آپشن جالب جیبی زیست گیاهی کنکور خیلی سبز گلخانه خیلی سبزه، چه خبره اینجا؟ وایسا میگیم خدمتت:

اومده هر گیاهی که تو کتاب درسی نامی ازش برده شده یا حتی شکلی ازش هست رو به ترتیب حروف الفبا مثل یک دیکشنری مشخصاتش رو برات شرح داده ( اندازه سطح کتاب درسی ) که فوق العاده‌اس و خیلی خیلی آپشن خفنیه، بعضاً نکته‌های کمیابی هم آورده.

مخلص کلام؛ کوچیک، خلاصه، گردن کلفت. اگر چیزی از گیاهی نمیدونی و اول راهی سراغ این کتاب نیا چون برای کسی مناسبه که درس رو خونده و الان میخواد مرور کنه تا یادش نره.

زیست گیاهی موضوعی خیلی سبز

این کتاب از همون قماش کتاب‌های تک پایه زیست خیلی‌سبزه فقط قیافه عوض کرده و محدود شده به گیاهی! با یک اندازه خوب سوار بر اسب سفید داره میاد که اگه با زیست گیاهی مشکلی داری از بیخ و بن برات حلش کنه.

تمرکز زیست گیاهی موضوعی خیلی سبز بیشتر روی درسنامه هست و خیلی از نظر تستی قوی عمل نکرده؛ تعداد تست پایینی داره و بیشتر به درد یادگیری اولیه میخوره.

درسنامه

یه درسنامه واقعا میگم، خوب و وزین!

اضافه گویی تو درسنامه زیست موضوعی دیده میشه اما این موضوع اذیت نمیکنه و وقتت رو نمیگیره (برعکس کتاب‌های تک‌ پایه).

درسنامه‌ش مناسب یاد دادن اولیه هست. از اونجایی هم که بچه‌ها عموماً با گیاهی درگیر هستن در نتیجه خیلی کمک حال بزرگیه براشون.

خیلی ترکیبی نوشته شده و مطالب گیاهی مثل تار عنکبوت داخلش تو هم پیچیدن. برای جداول و کادر‌هاش هم خیلی مفصل عمل کرده و اینه که زیست گیاهی موضوعی خیلی سبز رو یکم مناسب مرور میکنه.

بعد از توضیح هر مبحث هم یک سری تست گذاشته تا با نکته‌های اولیه و نحوه سوال اومدن از اون مبحث آشنا بشی، پاسخشون هم همونجا زیر تست ها هست.

نکته قابل ذکر هم اینه که فصل ژنتیک گیاهیش بیشتر با نظام جدید و نکات ترند هم‌خوانی داره تا نسبت به کتاب گیاهی جی‌بی خیلی‌سبز.

از نقاط قوت درسنامه میشه به حلوا حلوا کردن شکل‌های کتاب درسی، عدم زیاده گویی بیش از حد، تلاش برای جا اندازی مطلب برای دانش آموز، کادرهای فوق ترکیبی و جدول‌های سنگین و رنگینش اشاره کرد..

نقطه ضعف خاصی هم به اون صورت نداره که اذیتت کنه، پس با خیال راحت میتونی بخونیش.

تست ها و پاسخ

در انتهای هر فصل حدود ۲۰ تا ۳۰ تست قرار گرفته (یه آشی با محتویات سراسری و تالیفی) عموماً با سطح متوسط و آسون ( جا خالی‌های کوتاه) که خیلی آنچنان یادگیریت رو تکمیل نمیکنه و نیازمند بانک تستی با توجه به سطحت هستی(هر کتاب تست زیستی که داری برو سراغ گیاهی‌های اون).

نکته بدی که دیده میشه پخش و پلا بودن سطح تست‌هاست که مثلا تست اول ممکنه سخت تر از تست دوم باشه که این کار میزنه روند یادگیریت رو از وسط قاچ میکنه.

دام های استفاده شده در تست‌ها دیگه لو رفتن و تمایز خاصی رو حس نمی کنی. پس از زدن تست‌ها

پاسخ تشریحی مثل یک بچه گل گلاب کارشو درست انجام داده و جای‌ ابهامی برات باقی نگذاشته.

جونم برات بگه تست‌های این کتاب با سطح پایینی که دارن به هیچ وجه کافی نیستن پس باید بری سراغ کتاب تست زیستی که جدای این داری و از بانک تست اون استفاده کنی مثل آیکیو جامع، پینوکیو، تک پایه های خیلی سبز و …

جمع بندک

کتاب موضوعی زیست گیاهی اثر اشکان زرندی، یک درسنامه فوق العاده خوب برای یادگیری تمام و کمال مباحث بهت ارائه میده. گرچه در بخش تست‌ها ضعیف عمل کرده ( هم از نظر سطحی هم از نظر تعداد) پس کتابیه که به تنهایی روند یادگیریت رو تکمیل نمیکنه.

زیست موضوعی به درد تویی میخوره که از گیاهی فراری هستی و میخوای اون رو یاد بگیری اون هم از صفر! بخاطر جداول و کادرهاش یکم میتونیم برای مرور کاندید حسابش کنیم؛ اما گیاهی جی‌بی خیلی‌سبز برای مرور خیلی بهتره.

و اما به درد تویی که گیاهی رو فول شدی و دنبال تست یا یک کتاب برای مرور میگردی اصلاً و ابداً نمیخوره و اتلاف وقت و هزینه برات به بار میاره.

مخلص کلام: درسنامه و آموزش قوی؛ تست و آزمون نسبتاً ضعیف

والسلام.

زیست گیاهی لقمه مهر‌ و ماه

یه فسقلی دیگه که رقیب گیاهی جی‌بی خیلی‌سبز حساب میشه. لقمه زیست گیاهی مهروماه در ۷ فصل تالیف شده، تستی توش دیده نمیشه ( برعکس رقیبش) و کاملا متن محوره و مناسب مرور سریع قبل آزمون هست.

مثل بقیه کتاب‌ها و خیلی آروم و ساده کار خودشو میکنه و بی حاشیه‌س.

درسنامک

از اونجایی که تو زیست متن کتاب رو نمیشه خلاصه‌اش کرد پس خیلی به متن دست نزده در نتیجه بیشتر کتاب متن محور هست تا نموداری و خلاصه طور!

پر از کادر نکته؛ کادرهایی شامل نکته شکل‌های کتاب، ترکیبی‌ها، نکات متن و یک سری هم نکات بالاتر از کتاب برای فهم بهتر اینکه چه خبره اونجا.

جدول‌هایی داره که همه چیز رو در یک نگاه بهت نشون میدن تا خیالت راحت بشه و انسجام خوبی به متن پراکنده کتاب درسی داده تا دچار سرگیجه نشی.

مثل رقیبش گیاهنامه داره که همون دیکشنری گیاهان هست و مشخصات اون‌ها بر حسب حروف الفبا اومده تا همشونو یکجا بتونی مرور کنی.

کتاب زیست گیاهی لقمه مهر و ماه دارای بخشی به اسم واژه‌نامه هست که برات تک‌تک اصطلاحات و کلمات کتاب که تعریفی دارن رو شرح داده تا چیزی رو سر آزمون از یاد نبری آخرشم بگی من نبودم دستم بود!

نقطه قوت این کتاب خلاصه‌ اونه که تر تمیز و شسته رفته نوشته شده؛ حاشیه نرفته برات و بهترین خلاصهِ متن محور ممکنه همچنین گرافیک منظمی داره.

اما از نقطه ضعف لقمه گیاهی میشه به تکرار بدتر اشتباه جی‌بی خیلی سبز در فصل ژنتیک گیاهی اشاره کرد که باز به سراغ محاسبه احتمالات وراثت رفته که اصلا داخل موضوعات زیست گیاهی نظام جدید دیده نمیشه. و آخر هم باید به نداشتن تست یا پرسشی برای مرور فعال اشاره کرد که رقیب ایشون بسیار بهتر عمل کرده و اینجا ویتامین تستش کمه!

زیست گیاهی مینی میکرو‌ طلایی گاج

بازم یه کتاب نیم وجبی ۷ فصله با یک ضمیمه آشنا: گیاهنامه

زیست گیاهی مینی میکرو طلایی گاج حدودا از فصل بندی کتاب‌های درسی پیروی کرده اما برای هر موضوع اصلی اومده تمام مطالب مرتبط رو از پایه‌ها جمع کرده آورده یکجا برای جنابعالی؛ عالی نیست؟

خلاصه یا درسنامک

اینجا هم شاهد یک خلاصه متن محور هستیم ولی با غلظت کمتر؛ چون بیشتر جدول و کادر و نمودار باهاش قاطی کردن تا نکات شکل و متن و ترکیب دستت بیاد و مطالب بیان شده کتاب منسجم تر بیان بشن؛ علاوه بر اون اصلاً حاشیه نرفته و تماما در حد نیاز به موضوع مورد نظر پرداخته.

علاوه بر کادرها اول هر تاپیک یک مشاوره و نظر معلمی راجع به اون تاپیک بهت میده تا با ذهن باز تر مطالعه‌اش کنی؛ علاوه بر اون در کادرهای دیگه‌ای هم مشخص کرده که این نکته ترکیبی در ترکیب با مباحث قبله یا بعدی‌ها.

زیست گیاهی گاج در بخش ژنتیک گیاهی هم مفصل عمل کرده و نکات فرار رو به خوبی یاد‌آوری کرده و مطالب اضافه‌ای به اون شدت قبلی‌ها بیان نکرده.

از نظر طراحی و گرافیک هم بسیار چشم نوازه و رنگی. اندازه کوچیکی داره و سیمی هم نیست.

تست

انتهای هر تاپیک تست‌هایی رو میبینیم( به رسم دوقوز آباد ترکیبی از سراسری و تالیفی) با سطح همه جوره و پخش و پلا که ترتیبی ندارن و تعدادی که با سطح اهمیت مبحث تنظیم شدن. این تست‌ها با خوندن کامل پاسخنامه‌ای که کامل نوشته شده کارشون به درستی انجام میشه پس یادت نره پاسخنامه رو قشنگ شخم بزنی تا مطالب به خوبی مرور بشن برات.

زیست گیاهی قلم‌ چی

یه کتاب مناسب آموزش و مرور با هم؛ تالیف شده در ۷ فصل با ۵ تا آزمون جامع ۲۰ سوالی در انتهای کتاب که تست‌های مناسب و سطح بالایی داره و به سطح کنکور‌های اخیر نزدیکه. فصلی هم داره به نام نکات پراکنده که هرچی نکته بی صاحب و پخش پلاست رو جمع کرده یکجا!

درسنامه کاملی داره و خیلی خلاصه نکرده و زیست گیاهی رو به خوبی بهت آموزش میده؛ زیست گیاهی قلم‌چی در عین ترکیبی بودن از جملات و شکل‌های کتاب استفاده کرده تا برات آشنا باشه و راحت تر متوجهشون بشی. چون از جدول‌های وزینی استفاده کرده و کادر نکته و ترکیبی زیادی داره برای مرور هم مناسبش میکنه. راستی در نوشتن درسنامه‌ش حاشیه بازی نکرده و یه راست رفته سراغ اصل مطلب.

بعد از هر زیر‌مبحث اومده بخشی به اسم گزاره‌های صحیح و غلط قرار داده تا هرچی که تا اونجا خوندی رو مورد سنجش قرار بدی ببینی کجای کارت میلنگه. همون زیرش هم جواب هارو داده و جواباش ابهامات رو برات رفع میکنن.

راستی تو هر فصل پاراگرافی جدا داره برای معرفی دام‌های اون مبحث تا خدای ناکرده طراح‌های معظم تو رو سر آزمون گیر نیارن کتکت بزنن!

انتهای کتاب هم ۱۰۰ تست در قالب ۵ آزمون ۲۰ تسته اومده که الحق سطح خوبی دارن و آبکی نیستن و به سطح کنکورهای اخیر نزدیک ترن و از نظر ترکیبی هم مناسب عمل کردن. از سوالات خود آزمون‌های قلم‌چی هم استفاده کردن تا قشنگ آب‌بندیت کنه.

برعکس اکثر کتاب‌های قلم‌چی که پاسخنامه‌اش ضعیفه این کتاب تمام و کمال کارش رو کرده و از کادر و شکل هم استفاده کرده تا جای ابهامی برات نگذاره.

در کل کتابیه که از نظر هم درسنامه هم تست قوی کار کرده و رنج زیادی از بچه‌ها رو میتونه راضی کنه؛ هم آموزش هم مرور هم تست. زیست گیاهی قلم‌چی رقیب سرسخت و قوی تریه تا زیست خیلی‌سبز موضوعی.

دوئل بین این خنگول‌ها؛ کی به کیه؟

اگر برای مرور سریع و شب آزمونی میخوای: زیست گیاهی جی‌بی خیلی‌سبز و زیست گیاهی لقمه مهرو‌ماه و مینی میکرو‌طلایی گاج

زیست گیاهی جی‌بی خیلی‌سبز و مینی میکرو‌طلایی خلاصه به نسبت بهتری دارن. هردوشون تست هم دارن که مرور بهتری رو تجربه کنی؛ اما مهر‌وماه خیلی ساده و آروم کار کرده. نه تستی نه گرافیک خاصی یک کتاب آروم و جمع جور.

اگر برای آموزش میخوای: زیست گیاهی موضوعی خیلی‌سبز و زیست گیاهی قلم‌چی رو داریم. هر جفتشون درسنامه کامل و عالی دارن. خیلی سبز یکم اضافه‌تر هم کار کرده اما قلم‌چی کاملا متناسب سطح کنکور عمل کرده و کم کاری نکرده. اما از نظر تستی اینا زمین تا آسمون فرق دارن. خیلی‌سبز از نظر سطح تستی ضعیف تر عمل کرده و فقط بهت آموزش اولیه رو میده. سطح تست‌های قلم‌چی بالاتر از خیلی‌سبزه اما از نظر کمّی، خیلی سبز تست‌های بیشتری داره.

اشتراک گذاری :