بهترین کتاب درک مطلب زبان کنکور

درک مطلب زبان کنکور یا همان ریدینگ کنکور به تنهایی ۸ سوال از ۲۵ سوال ( ۳۲ درصد 🧐 ناقابل) از سوالات کنکور زبان انگلیسی شما رو در بر میگیره و به راحتی نمیشه ازش گذشت. خوشحالیم که اینقدر هوشمند هستین که متوجه شدین با خرید و خوندن بهترین کتاب ریدینگ و کلوز تست کنکور می تونید با کسب درصد بالاتر در زبان انگلیسی شانس خودتون رو برای دستیابی به رتبه بهتر و در نهایت دانشگاه و رشته مورد علاقتون افزایش بدین.

همونطور که میدونین درس زبان انگلیسی یکی از درس های مهم و با ضریب دو در دفترچه ی عمومی کنکور سراسریه و بین ۲۵ سوال زبان انگلیسی ۸ سوال درک مطلب زبان و ۵ سوال کلوز تست وجود داره که در واقع بیشتر از ۵۰ ٪درصد رو با خوندن بهترین کتاب های ریدینگ میتونی بدست بیاری🤩 !!! 

یه نکته مهم دیگه ام که باید بدونی اینکه جدا از سوالای مستقیم درک متن و کلوز تست، فهم و ترجمه ی درست جمله ها (تکنیک هاشو توی بهترین کتاب های درک مطلب زبان یاد میگیری) تاثیر خیلی خیلی زیادی در پاسخ دادن به سوالای لغت و گرامر هم داره پس با یادگیری این تکنیک ها با یه تیر چندتا نشون میزنی😉.

خب حالا که میدونی یادگیری تکنیک ها و نحوه جواب دادن به درک مطلب زبان انگلیسی کنکور چقدر میتونه روی درصد زبان و در نهایت رتبه شما تاثیر گذار باشه پس بزن بریم سراغ بررسی و مقایسه بهترین کتاب برای ریدینگ زبان کنکور که توی این چند سال حسابی پرفروش بودن و رتبه های برتر کنکور تاکید داشتن که با استفاده از این کتاب های درک مطلب زبان تونستن درصد زبان انگلیسی کنکورشون رو به صورت قابل توجهی افزایش بدن !!!!

راستی یادتون باشه که در پایان این متن جمع بندی از بهترین کتاب های درک مطلب زبان کنکور  و همینطور لیستی از پرتکرار ترین سوالات متداول در مورد انتخاب و خرید بهترین بهترین کتاب ریدینگ و کلوز تست کنکور رو براتون آوردیم تا دیگه برای خرید کتاب ریدینگ و کلوز تست هیچ سوال و ابهامی براتون پیش نیاد. ⬇️⬇️⬇️

۳ کتاب برتر درک مطلب زبان انگلیسی کنکور از لحاظ سطح بندی

کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده ی مبتکران با توجه به خود آموز و کامل بودن درسنامه و تعداد زیاد تستاش برای دانش آموزای ضعیف انتخاب بهتریه. کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده ی مبتکران درسنامه ی خودآموز و کاملی داره و بیشترین تعداد تست رو هم بین این سه منبع داره و پاسخنامه ی خلاصه داره. داشتن کتابچه ی لغات و امکان شرکت در کلاس رایگان هم از ویژگی های مثبت این کتابه.

کتاب جیبی Reading + Cloze test خیلی سبز هم مشابه درک متن انگلیسی به زبان ساده ی مبتکرانه ولی چون تعداد تست کمتری داره برای دانش آموزای با سطح متوسط انتخاب خوبیه. کتاب درک متن و کلوز تست جیبی خیلی سبز درسنامه ی کامل و با آموزش تکنیک ها داره ولی تعداد تست کمتری داره  و از چارچوب کنکور خارج نشده.

و کتاب پت و متن خیلی سبز هم برای دانش آموزای با سطح متوسط رو به بالا و بالا و قوی انتخاب خوبیه. کتاب پت و متن خیلی سبز از نظر گرافیکی جذابتر از دو مورد دیگه عمل کرده. درسنامه ی خلاصه تری داره. سوالات سطح بالا و دشوار و کمی فراتر از کنکور در این کتاب وجود دارن و نهایتا پاسخنامه  ی کامل تری نسبت به دو کتاب دیگه داره.


مقایسه تست های ۳ کتاب برتر تست ریدینگ کنکور

اولین کتابی که بهش می پردازیم کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران هستش که تعداد تست های کافی و حتی بیشتر از نیاز داره. این کتاب هم روند درس به درس داره و دومین و سومین فصل های کتاب به ترتیب شامل  درک مطلب زبان و کلوز تست های درس به درس هستن و در نهایت هم تست های درک مطلب زبان و کلوز تست سطح بندی شده ی شبیه ساز کنکور سراسری آورده شده. از نکات مثبت تست های این کتاب اینه که سعی شده تست ها از ساده به سخت چیده بشن. تیپ تست جدید بین تست ها کم دیده میشه و بیشتر تست های استاندارد و منطبق با سطح کنکور طرح شدن. یکی از ویژگی های مثبت این کتاب اینه که امکان شرکت در کلاس اینترنتی رایگان با تدریس مولفان کتاب هم ایجاد کرده.

[table id=23 /]

تست های کتاب درک متن و کلوز تست جیبی خیلی سبز روند درس به درس دارن. تیپ تست های مختلفی که در کنکور اومدن رو پوشش داده ولی خیلی خبری از تیپ تست جدید و ایده ی جدید توی طراحی سوالا نیست. تست ها متن کتاب درسی رو پوشش دادن و در سطح سوالای کنکور هستن. تست های مهم علامت دار نشدن و حالت میکروطبقه بندی ندارن.

[table id=24 /]

تست های پت و متن Reading & Cloze کنکور خیلی سبز برخلاف دو تا کتاب دیگه که در موردش صحبت کردیم روند درس به درس نداره، در مجموع ۹۰ ریدینگ و ۴۵ کلوز تست توی این کتاب وجود داره که این تعداد دقیقه متناسب با اهمیت بیشتر ریدینگ نسبت به کلوز تسته و توی این کتاب هم روند آسون به سخت دیده میشه. موضوع هایی که برای درک مطلب های کتاب استفاده شده خیلی به روز و جذاب هستن و قبل از هر ریدینگ و کلوز تست زمان استاندارد پاسخ دادن بهش نوشته شده، توی یک کادر کنار هر درک متن یه سری از لغات مهم هم نوشته شده. اکثر تست ها در چارچوب کنکور هستن ولی تست های دشوار و سطح بالا هم بین تست ها دیده میشه.

[table id=25 /]

درسنامه های بهترین کتاب درک مطلب زبان کنکور نظام جدید

مقدمه ی کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران به سوالای پرتکرار دانش آموزا پاسخ داده و نحوه ی صحیح استفاده از کتاب رو توضیح داده.  اولین فصل کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران شامل چهار درس برخورد با لغات نا آشنا، برخورد با جرییات متن، پیدا کردن مرجع ضمیر، درک موضوع اصلی متن و استنباط مفاهیم از متنه که تاثیر خیلی زیادی در شکل گرفتن مهارت حل سوالای درک متن داره. پیشوند های منفی ساز،پسوند های مهم،پسوند های صفت ساز و … هم در این کتاب معرفی شدن و براشون مثال هم آورده شده. آخر کتاب هم دو تا ضمیمه شامل حرف های ربط و واژگان متن ها و کلوز تست های اخیر کنکور آورده شده از اونجایی داشتن دایره ی لغات گسترده تاثیر خیلی زیادی در فهم درک متن ها داره در کنار این کتاب یک واژه نامه ی جیبی شامل ۳۰۰۰ تا لغت پرکاربرد خارج کتاب درسی در اختیار دانش آموزا قرار می گیره.

درسنامه ی کتاب درک متن و کلوز تست جیبی خیلی سبز حالت خودآموز داره یعنی هدفش اینه که از پایه مهارت حل سوالای درک مطلب و کلوز تست و تکنیک هاشونو آموزش بده. عنوان درسنامه «همه چیز درباره ی ریدینگ وکلوز تسته» که در مورد مواردی از جمله ترکیب و ترتیب سوالای زبان کنکور، توصیه های کلیدی مثل اهمیت واژگان و برنامه ی منظم مطالعه، حدس زدن معنی کلمه، حذف کلمه های نا آشنا،پیشوندها و پسوند های مهم و … توضیح داده. چند تا از درک متن های کنکور هم به عنوان تمرین بین درسنامه آورده شدن و تیپ تست مطرح شده و راه جواب دادن بهش توضیح داده شده. آخر کتاب هم بخش ضمیمه هست که لغات هر سه پایه رو آورده.

درسنامه ی کتاب پت و متن خیلی سبز نسبت به دو کتاب دیگه حجم کمتری داره و برای درک مطلب ۸ صفحه و برای کلوز تست ۳ صفحه داره و تاکید نویسنده بر حل سوالات و تمرین ها بوده. تیپ تست های مختلف و نحوه ی پاسخگویی به هر تیپ تست توضیح داده شده و مثال و تمرین هم از تست های کنکور در درسنامه هست. درسنامه ی این کتاب برخلاف تست هاش کاملا روند کنکوری داره و فراتر نرفته.


پاسخنامه کتاب های درک مطلب زبان

پاسخنامه ی کتاب درک متن و کلوز تست جیبی خیلی سبز بعد از کل تست ها و درسنامه هاست و هر ۴ گزینه ی ترجمه شدن ولی به  نکته ها و تکنیک هایی که به حل سوال کمک کردن اشاره نشده. این کتاب پاسخنامه ی کلیدی نداره.

در پاسخنامه ی کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده ی مبتکران خیلی کم دیده میشه که هر ۴ گزینه ی سوال بررسی شده باشن و نویسنده صرفا به ترجمه ی گزینه ی درست بسنده کرده. برای بعضی سوالا نکته ای که به حل سوال کمک کرده گفته شده. پاسخنامه ی کلیدی در این کتاب هم دیده نمیشه.

و در آخر کتاب پت و متن خیلی سبز که بدون تردید در بخش پاسخنامه بهتر از دو کتاب دیگس رو بررسی می کنیم. اول به جذابیت بصری کتاب و استفاده از کادرهای متعدد توی بخش پاسخنامه اشاره می کنیم. برای هر درک متن در یک کادر سطح و دشواری سوالات و توضیح کلی در مورد درک مطلب آورده شده و علاوه بر ترجمه ی گزینه ها برای هر سوال توضیح چند خطی آورده شده و دلیل انتخاب گزینه ی درست توضیح داده شده. این کتاب هم مثل دو کتاب قبلی پاسخنامه کلیدی نداره.


ظاهر کتاب های درک مطلب زبان

کتاب درک متن و کلوز تست جیبی خیلی سبز همونطور که از اسمش مشخصه، جیبی و قابل حمله. کاغذ کتاب سفیده. از رنگ های مشکی، آبی و خاکستری استفاده شده. کلمات مهم و کلیدی بولد شدن. کاغذ استفاده شده برای کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران هم سفید و باکیفیته. علاوه بر رنگ مشکی از رنگ نارنجی استفاده شده. برای متمایز کردن کلمه های مهم از فونت های مختلف و رنگ های متفاوت استفاده شده. کتاب پت و متن خیلی سبز هم مثل دو تا کتاب دیگه کاغذ سفید و با کیفیت داره. در کادرهای کتاب از رنگ های خاکستری و صورتی استفاده شده و عناصر تصویری خیلی جذابی هم توی کتاب دیده میشه. نهایتا خیلی تفاوت چشمگیری بین ظاهر این سه تا کتاب نمیشه پیدا کرد ولی کتاب پت و متن خیلی سبز در زمینه گرافیک و صفحه آرایی یک پله از دو تا کتاب دیگه بالاتره.


جمع بندی معرفی بهترین کتاب ریدینگ و کلوز تست کنکور در بازار

✅ اگر درسنامه ی خودآموز و جامع ولی تعداد تست کم و در چارچوب  جامع کنکور میخوای بهترین انتخاب برات درک متن و کلوز تست جیبی خیلی سبزه.

✅ اگر درسنامه خودآموز و جامع میخوای ولی زیاد بودن تعداد تست ها هم برات مهمه برو سراغ درک متن انگلیسی به زبان ساده ی مبتکران.

✅ و اگر ترجیح میدی درسنامه ی خلاصه و با حجم کم،تعداد تست نسبتا زیاد و پاسخنامه ی تشریحی کامل داشته باشی بهترین انتخاب برات پت و متن خیلی سبزه.

[table id=26 /]


سوالات متداول

  • ۱)آیا امکان استفاده از این کتاب ها برای دانش آموز های پایه دهم و یازدهم هم وجود داره؟

    بله این امکان وجود داره ولی اگر کسی بخواد صرفا سوالات پایه ی دهم یا یازدهم رو حل کنه باید از کتاب هایی استفاده کنه که روند درس به درس دارن و پایه ها از هم تفکیک شدن. کتاب های جیبی خیلی سبز و درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران این ویژگی رو دارن ولی کتاب پت و متن خیلی سبز به این شکل نیست.

  • ۲) با تسلط روی درک متن و کلوز تست به چه درصدی میشه رسید؟

    سوالای درک متن و کلوز تست به طور مستقیم ۵۲ درصد رو تشکیل میدن ولی اگر کسی به تسلط خوبی روی فهم و ترجمه ی متن ها برسه خیلی راحت تر میتونه سوالای گرامر و لغت رو هم جواب بده.

  • ۳) اگر کسی هیچ مطالعه ی قبلی نداشته باشه میتونه از این کتاب ها استفاده کنه؟

    اگر کسی هیچ تسلط و آشنایی با لغات نداشته باشه نمیتونه استفاده ی درستی از این کتاب ها داشته باشه پس بهتره اول به تسلط نسبی روی لغات برسه و بعد سراغ درک متن ها بره.

  • ۴)کی و به چه شکلی این کتاب ها باید کار بشن؟

    بهتره در طول سال های دهم یا یازدهم یا تابستون قبل از کنکور قسمت های خودآموز کتاب ها کاربشن و تکنیک ها و تیپ تست ها خونده بشن و در طول سال تحصیلی و همزمان با خوندن لغات و گرامر هر درس و هر پایه تعدادی از درک متن های مربوط به اون پایه کار بشن. قرار دادن درک متن و کلوزتست هایی که سطح بالاتر دارن،از کنکور هستن یا مربوط به پایه ی خاصی نیستن، در روتین هر روز تا کنکور به افزایش مهارت و فراموش نشدن تکنیک ها کمک خیلی زیادی میکنه.

اشتراک گذاری :