بهترین منابع جمع بندی شیمی کنکور ۱۴۰۲

 جمع بندی شیمی کنکور یکی از سرنوشت ساز ترین کارهایی هست که قبل از آزمون کنکور تجربی و همچنین کنکور ریاضی باید انجام بدین. خودتون هم خوب میدونین با توجه به حجم زیاد مطالب شیمی و تنوع بالای تیپ تست ها، لازم هست که شما حتما بهترین منابع جمع بندی شیمی کنکور تجربی و ریاضی رو مطابق سطح خودتون انتخاب کنید.

💡 یادتون باشه که حتی اگه در طول سال هم مطالعه خوبی نداشتید، در دوران جمع بندی با انتخاب منابع درست میتونید در آزمون کنکور درصد خوبی رو در شیمی کسب کنید و حداکثر استفاده رو از یادگیری هاتون داشته باشید.

اگه جمع بندی شیمی خوبی نداشته باشین حتی با وجود مطالعه عالی در طول سال باز هم نتیجه دلخواهتون رو در کنکور کسب نمی کنید. در این مطلب ما بهترین کتاب های جمع بندی شیمی کنکور از انتشارات مختلف رو مقایسه می کنیم تا بهترین منبع جمع بندی شیمی رو بهتون معرفی کنیم.

راستی یادتون نره ما در انتهای این مطلب 

یه جمع بندی خلاصه و نتیجه گیری کوتاه از مقایسه بهترین کتاب های جمع بندی شیمی و همچنین لیستی از مهم ترین و پر تکرار ترین سوال های متداول متقاضیان کنکور در مورد بهترین منابع جمع بندی شیمی رو آوردیم تا شما برای خرید کتاب جمع بندی شیمی کاملا هوشمندانه اقدام کنید😉😍                                                                                                                                                   


لیست بهترین منابع جمع بندی شیمی از دید رتبه های برتر کنکور 

۱. جمع بندی شیمی خیلی سبز 

۲ .فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز

۳. جمع بندی‌ شیمی کنکور مهروماه

۴.موج آزمون شیمی نشر الگو

۵. کتاب های فیل شیمی مبتکران


۱. جمع بندی شیمی کنکور خیلی سبز

اولین کتابی که به عنوان یکی از بهترین منابع جمع بندی شیمی کنکور ریاضی و تجربی بهتون معرفی میشه، کتاب جمع بندی شیمی کنکور خیلی سبز هست. سبک تألیف این کتاب با بقیه منابع جمع بندی شیمی کمی متفاوته چون بیشتر روی درسنامه و بیان نکات مهم شیمی در کنکور تمرکز کرده.

✅ خوبی کتاب جمع بندی شیمی کنکور خیلی سبز این هست که اگر شما در طول سال نتونستین به خوبی شیمی رو بخونید و مسلط بشین با استفاده از درسنامه این کتاب تا حد بسیار خوبی روی مطالب شیمی برای کنکور در مدت زمان خیلی کم مسلط بشین.

تست های کتاب جمع بندی شیمی کنکور خیلی سبز

تست های کتاب در ۲ بخش کلی قرار گرفتن، بیشتر تست ها در لا به لای درسنامه ها آورده شده و در انتهای هر فصل هم ۱۰ الی ۲۰ تست در قالب « آزمون از کل فصل » مربوط به اون فصل قرار گرفته. کمتر از ۵۰ درصد تست ها تالیفی هستن که با توجه به تعداد کم کل تست ها، تمامی تیپ های مختلف تستی رو پوشش نمیده. به طور کلی تست ها سطح متوسطی دارن اما در آخر ‌کتاب هم ۳ آزمون ۱۰سواله با تست های چالشی آورده شده.

درسنامه جمع بندی شیمی خیلی سبز

در درسنامه های این کتاب مفاهیم اصلی و مهم کتاب های درسی به صورت گلچین شده و خلاصه در قالب نمودار ها و جدول هایی آورده شده و در واقع شبیه یک جزوه نکته و تست هستش که در لابه‌لای این درسنامه ها تعدادی تست هم قرار گرفته. آخر کتاب هم یک بخش با عنوان« پیوست‌ها» قرار گرفته که شامل :

«همه عدد ها »

«همه کاربرد»

«ویژگی‌ها»

«قیدنامه»

«همه واکنش ها »

« همه رنگ ها » و « همه ساختار ها »‌ هستش که برای دوران نزدیک کنکور می‌تونه خیلی مفید باشه. پاسخ تشریحی بعضی از سوالات بیش از حد ‌کوتاه یا طولانی هستش و همچنین در مواردی هم تمامی گزینه‌ ها بررسی نشده.


۲ . فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز

دومین کتابی که میخوایم بهتون معرفی کنیم، کتاب جمع بندی شیمی کنکور خیلی سبز هستش که هدف از معرفی این کتاب، تست زنی بیشتر و تسلط روی تیپ های سوالات مختلف شیمی که با استفاده از این کتاب فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز به راحتی به این هدف می رسید.

در این کتاب برای هر فصل کتاب های شیمی در سه پایه شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم ۳ آزمون مبحثی ۱۵سوالی داره (که هر کدوم یک سوم مطالب اون فصل رو پوشش میده) و یک آزمون جامع ۲۵ سوالی مربوط به اون فصل در نظر گرفته شده که نسبت به آزمون های مبحثی سوالات سطح بالاتری داره.

تست های کتاب فصل آزمون شیمی خیلی سبز

تمامی تست های کتاب فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز تالیفی هستن و تست های کنکور و آزمون های آزمایشی استفاده نشده امااااا در تست های تالیفی از سوالات کنکورهای گذشته ایده گرفته شده و تست ها تنوع قابل قبولی دارن. سطح تست های کتاب  فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز به گونه‌ای هستش همه کنکوری های تجربی و ریاضی میتونن از این کتاب استفاده کنن و با توجه به تعداد زیاد تست ها می تونید همه تیپ سوالات شیمی رو حل و بررسی کنید.

✅ خوبی این کتاب اینکه در انتهای کتاب هم آزمون های  ۳۵ سواله شیمی جامع کنکور هر سه پایه دوازدهم شیمی، یازدهم شیمی، دهم شیمی ارائه شده تا حسابی خیالتون بابت مرور و جمع بندی مطالب جمع بندی شیمی راحت بشه 😉😍

درسنامه کتاب فصل آزمون شیمی خیلی سبز

کتاب فصل آزمون شیمی فاقد درسنامه هستش اما در پاسخ تشریحی نکات مهم و تستی بیان شده  و تعدادی جدول هم برای طبقه بندی مطالب آورده شده . از نقاط قوت این کتاب پاسخ تشریحی اون هستش؛ پاسخ های تشریحی کامل و جامع بوده و تمامی گزینه ها بررسی و تحلیل شدن و همچنین سوالات مسائل شیمی به دو روش تناسب و کسر تبدیل حل شده.


۳ . جمع بندی شیمی کنکور مهروماه

کتاب جمع بندی شیمی کنکور مهروماه  یکی دیگه از بهترین منابع جمع بندی شیمی برای کنکوری ها هست که توسط انتشارات مهروماه به چاپ رسیده. تست ها و تمرین های این کتاب در ۲ بخش قرار گرفتن. بخش اول شامل تمرینات عبارت محور هستش که در انتهای هر مبحث ۱۰ الی ۲۰ عبارت درست و نادرست تحت عنوان « آزمون عبارات »  قرار گرفته که سبک این عبارات نزدیک به کنکوره.

تست های شیمی کنکور مهرو ماه

بخش دوم شامل پرسش های چهار گزینه ای با عنوان « تست های جمع بندی فصل » هستش که به طور میانگین برای هر فصل ۴۸ تست ارائه شده. تقریباً نیمی از تست ها تالیفی و نیمه دیگه سوالات کنکورهای سراسری سال های گذشته هستن. تست ها سطح متوسطی دارن و نه سخت هستن نه آسون. در انتهای کتاب جمع بندی شیمی مهروماه یک طبقه بندی برای موضوعات شیمی انجام شده و در مجموع ۸۲ تست هم برای این بخش قرار گرفته.

✅  خوبی کتاب جمع بندی شیمی کنکور مهروماه این هست که با استفاده از این کتاب می تونید روی سوالات کنکور شیمی که عبارت محور هستن به تسلط خوبی برسید و با زدن تست های آخر انتهای کتاب که موضوعات شیمی رو طبقه بندی کرده متوجه بشین که توی هر موضوع و هر فصل در چه سطحی قرار دارین. این بخش کتاب به شما کمک میکنه تا نقاط قوت و نقاط ضعف خودتون رو توی شیمی پیدا کنید.

پاسخ تشریحی و درسنامه جمع بندی شیمی کنکور مهر و ماه

سبک درسنامه های این کتاب دقیقاً  مثل کتاب جمع بندی شیمی خیلی سبز هستش. توضیحات درسنامه ای کتاب های شیمی مهروماه به این کتاب هم منتقل شده. پاسخ های تشریحی واقعا کامل و جامع هستن و یکی از نقاط قوت این کتابه. در پاسخ تشریحی یک سری مطالب با عنوان های « توجه » , « ترفند های محاسباتی » و « استراتژی حل » آورده شده که باعث افزایش سرعت شما در حل سوالات و یادآوری مطالب کلیدی میشه.


۴. موج آزمون شیمی نشر الگو

کتاب موج آزمون شیمی نشر الگو برخلاف سایر منابع جمع بندی شیمی به صورت ۲ جلدی هستش و به همین علت تعداد تست خیلی بالایی داره.

جلد اول کتاب موج آزمون شیمی پایه دهم و یازدهم نشر الگو نام داره که همونطور که از اسمش پیداست تمرکز بر روی مطالب شیمی پایه دهم و یازدهم هست. عمده تست ها تالیفی هستن و به تعداد محدودی تست های کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی هم در این کتاب آورده شده اما در جلد بعدی که موج آزمون شیمی دوازدهم نشر الگو نام گرفته تمامی سوالات تالیفی هستن.‌

خوبی کتاب موج آزمون شیمی نشر الگو اینکه تست ها در قالب آزمون های ۲۰ سوالی با زمان پیشنهادی طراحی شدن. برای هر فصل چنتا آزمون های مبحثی طراحی شده و در آخر هر فصل هم آزمون های جامع از اون فصل ارائه شده. در پایان هر پایه چندتا آزمون جامع مربوط به اون پایه و در آخر کتاب چندین آزمون جامع شبیه ساز کنکور قرار گرفته.  تست ها تنوع خیلی خوبی دارن و از همه نوع تستی آورده شده که تمام مطالب کتاب درسی رو پوشش میده.

 

 درسنامه و پاسخ تشریحی موج آزمون نشر الگو

درسنامه های موج آزمون شیمی حجم زیادی ندارن و قبل از تست های هر فصل خلاصه مفاهیم مهم و اصلی در قالب نمودار ها ، تمرین ها و عبارت های درست و نادرست آورده شده. در پاسخ تشریحی هم درسنامه های کوچکی تحت عنوان « نکته » قرار گرفته. پاسخ های تشریحی کامل و مفصل هستن  و در اکثر سوالات تمامی گزینه ها بررسی و تحلیل شدن. در پاسخ تشریحی سوالات مسائل ، راه حل های دوم و حتی سوم هم ذکر شده؛ همچنین مطالبی با عنوان های « مسیر ابتکاری » و « میانبر محاسباتی » آورده شده که تکنیک ها و روش های ویژه‌ای رو برای افزایش سرعت  حل سوالات  بیان میکنن.


۵. کتاب های فیل شیمی مبتکران

مجموعه کتاب‌ های فیل شیمی مبتکران به صورت تک پایه چاپ شدن و به صورت جامع (شامل پایه شیمی دهم، پایه شیمی یازدهم و پایه شیمی دوازدهم در یک کتاب ) نیستن. سبک تألیف  کتاب های فیل هم مثل کتاب های جمع بندی خیلی سبز و مهروماه هستش.

تصویر فیل شیمی یازدهم مبتکران

فیل شیمی یازدهم مبتکران

۱۶۰,۶۰۰ تومان
تصویر فیل شیمی دوازدهم مبتکران

فیل شیمی دوازدهم مبتکران

۳۲۸,۵۰۰ تومان

✅ خوبی کتاب های فیل شیمی مبتکران اینکه تست ها و تمرین ها در سه بخش قرار گرفتن، در خلاصه درس تعدادی مثال آموزشی ساده آورده شده؛ در ادامه تست های تالیفی و کنکور های سراسری  قرار گرفته و در آخر هر فصل هم یک مینی آزمون ارائه شده که آزمونی ۱۵ سوالی هستش و بیشتر از سوالات تالیفی تشکیل شده و تعداد کمی هم تست های کنکور داره ( حدود ۵۰ درصد تست های کتاب از کنکور های سراسری هستش ). در چینش تست ها روند آموزشی رعایت شده و از آسون به سخت قرار گرفتن. برای هر فصل تعداد مناسبی تست آورده شده و سطح و تنوع تست ها به شیوه‌ای هستش که برای همه کنکوری ها قابل استفاده است.

 

درسنامه های ۳ کتاب فیل شیمی مبتکران

هر فصل شیمی به مباحث جزئی تری تقسیم شده و برای هر مبحث خلاصه نکات مهم در قالب نمودار و جدول هایی با  ترکیبی از لحن رسمی و صمیمی بیان شده. درسنامه ها به گونه‌ای هستش که تمام نکات کتاب های درسی رو پوشش میده و در عین حال از بیان مطالب خارج از کنکور و اضافی هم دوری شده. پاسخ های تشریحی کامل و قابل فهم هستن و در اکثر سوالات تمامی گزینه ها تحلیل شدن. مانند کتاب فصل آزمون در کتاب های فیل شیمی هم سوالات مسائل به دو روش تناسب و کسر تبدیل حل شدن.


نتیجه گیری برای انتخاب بهترین کتاب جمع بندی شیمی

💡 اگه برای جمع بندی شیمی به دنبال یه منبع درسنامه محور هستید :

ما بهتون جمع بندی شیمی خیلی سبز،  جمع بندی شیمی کنکور مهروماه  و کتاب های فیل شیمی مبتکران رو پیشنهاد می کنیم چون:

با خلاصه مفاهیم و نکاتی که در این کتاب ها آورده شده میتونید یه دور دیگه مطالب اصلی شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم رو با استفاده از جدول ها و نمودارهای ارائه شده مرور کنید. با توجه به تعداد تست های کمتر و گلچین شده این کتاب ها نسبت به دو منبع دیگه، بهتره که این کتاب ها از دوران عید به بعد استفاده بشه و خیلی مناسب آزمون های آزمایشی طول سال نیستن.

💡 اما اگه میخواید به صورت تست محور شیمی رو جمع بندی کنید :

✅  پیشنهاد ما موج آزمون و فصل آزمون هستش. تعداد تست های موج آزمون خیلی بیشتر از فصل آزمونه پس اگه می خواید موج آزمون رو کار کنید باید در طول سال و همراه با آزمون های آزمایشی این کتاب رو مطالعه کنید. در فصل آزمون تست ها بیشتر حالت گلچین شده دارن و برای کسایی مناسبه که میخوان از دوران عید به بعد یک منبع جمع بندی یا منبع سطح دوم رو شروع کنن. تعداد تست های فصل آزمون نصف کتاب موج آزمونه؛ در موج آزمون از هر سطح و نوع تستی دیده میشه اما تست های فصل آزمون به طور کلی سطح بالایی دارن.


سوالات متداول

  • از کی کتاب های جمع بندی شیمی رو شروع ‌کنیم؟

    برای شروع جمع بندی سعی کنید که حداقل ۸۰درصد مطالب شیمی رو تموم کرده باشید و بعد جمع بندی رو شروع کنید البته در مورد کتابی مثل موج آزمون با توجه به حجم زیادش، بهتره که در طول سال و همراه با آزمون های آزمایشی هم کار بشه اما کتابهایی مثل فصل آزمون یا جمع بندی مهروماه بیشتر برای دوران عید به بعد مناسبه.

  • نحوه جمعبندی شیمی چطوری باشه؟

    تست محور یا درسنامه محور؟ کسایی که پایه خوبی دارن و از مهرماه یا تابستان مطالعه رو شروع کردن بهتره که در دوران جمع بندی بیشتر روی منابع تستی تمرکز کنن ؛ همچنین میتونن از خلاصه نویسی های کوتاه هم استفاده کنن. اما کسایی که مطالعه شون رو دیر شروع کردن یا  چند سال از کنکور دور بودن بیشتر روی تشریحی خوندن تمرکز کنن و کتاب هایی مثل جمع بندی مهروماه یا خیلی سبز می‌تونه خیلی براشون مفید باشه.

  • برای جمع بندی فقط از سوالات تالیفی استفاده کنیم یا تست های کنکور سراسری سال های گذشته هم کار بشه؟

    تلفیقی از هردو سوالات تالیفی و کنکوری بهترین ترکیب ممکنه تا هم با تیپ سوالات کنکور سراسری آشنا بشید  و هم  ایده های جدید سوالات ‌رو هم ببینید که ممکنه در کنکور طرح بشه.

  • فقط از کتاب های آزمونی استفاده کنیم یا آزمون های آزمایشی هم در کنار این کتاب ها کار بشه؟

    سوالات آزمون های آزمایشی هر ساله شباهت خوبی با سوالات کنکور دارن پس ترکیبی از کتاب های آزمون و سوالات آزمون های آزمایشی بخصوص آزمون های جامع ، بهترین انتخاب هستش.

  • در دوران جمع بندی شیمی لازمه که این درس به صورت موضوعی مطالعه بشه؟

    موضوعی مطالعه کردن بیشتر برای دوران نزدیک به کنکور و کسایی پیشنهاد میشه که مطالب شیمی رو تموم کردن و برای این کار میتونید از کتابی مثل مهروماه یا خلاصه نویسی های خودتون استفاده کنید.

  • لازمه که همه تست های یک منبع جمع بندی کار بشه؟

    قطعاً کتابی مثل نشر الگو لازم نیست همه تست هاش فقط در دوران جمع بندی  زده بشه چون این کتاب تعداد خیلی زیادی تست داره و شما باید در طول سال هم از این کتاب مقداری تست بزنید اما کتاب هایی هستن مثل جمع بندی مهروماه یا خیلی سبز که حالت گلچین شده دارن؛ حتی المقدور همه تست های این کتاب هارو کار کنید.

اشتراک گذاری :