مقایسه فیزیک کنکور جامع خیلی سبز، مهروماه و میکرو گاج

جماعت کنکوری خودش خوب میدونه که فیزیک چقدر تو تراز و رتبه تاثیرگذاره و اتفاقا چون همه ازش فرارین، اگه خوب بخونیش و یه درصد خوشگل بیاری چقدر رتبت بهتر میشه. سنجاب بوک مقایسه فیزیک خیلی سبز، مهروماه و گاج که از سه تا انتشارات شاخ هستن رو برات آورده تا بخونیشون و درصدتو بچسبونی به سقف!

مقایسه ی ساختار کلی کتاب های فیزیک جامع و جامع پایه خیلی سبز، مهروماه و گاج

خب اول از همه از تعداد جلد و کیفیت چاپ و از این جور چیزای کلی شروع کنیم.

گاج دو سری میکرو داره: طلایی و نقره ای. فیزیک جامع میکرو طلایی جامعه و ۲ جلده، اما فیزیک جامع میکرو نقره ای جامع نیست و برای پایه دهم یازدهم نوشته شده.

خیلی سبز فیزیک جامع یه کتاب جامع دو جلدی داره که عکس انیشتین رو به عنوان زندانی رو جلدش زده!! درسنامه و تست با هم و پاسخنامه جدا. برا پایه هم دقیقا همین کارو تکرار کرده و یه کتاب دو جلدی چاپ کرده برای دوستداران پایه.

مهروماه فیزیک جامع دو عنوان کتاب داره: فیزیک پایه و دوازدهم که دوتای اینا با هم میشن فیزیک جامع مهروماه.

از نظر گرافیکی هر سه کتاب نسبتا خوب و قابل قبولن و زیاد نمیشه از یه کتاب تست فیزیک انتظار گرافیک خیلی بالا و عکس رنگی منگی داشت.

فقط اینو بگیم که گاج تو چند سال اخیر داره بعضی کتاباشو تو کاغذ کاهی چاپ می کنه که میکرو طلایی هم جزو همین کتابا بود. ممکنه برا بعضیا خوشایند نباشه و برا بعضیا هم اصلا مهم نیست.

مقایسه ی درسنامه های کتاب های فیزیک جامع و جامع پایه خیلی سبز، مهروماه و گاج

اول از میکرو طلایی گاج شروع می کنیم، همونطور که گفتیم یه جلد جدا برا درسنامه داره و فصل به فصل به ترتیب کتاب درسی مباحث رو توضیح داده. موضوع مهم در رابطه با درسنامش نکته به نکته بودنشه. این اتفاق تو کتاب خیلی سبز هم تا حدودی افتاده ولی روند مهروماه بیشتر روایی و مفهوم محوره.

اگه میخوای یه مرور کلی از فصل داشته باشی گاج و خیلی سبز پیشنهاد میشه ولی برای درک مفهومی مهروماه بهتره.

تو درسنامه هر سه کتاب تست و مثال وجود داره و شاید میشه گفت دیگه از واجباته هر درسنامه ایه که تست داشته باشه.

شکل و نمودار و جدول از بقیه آپشنای درسنامه محسوب میشه که انصافا هر سه تاشون به اندازه کافی دارن. البته باز اینجا هم مهروماه یه کم بهتر عمل کرده.

درسنامه ی هر سه کتاب مناسب شروع از صفر هست ولی خیلی سبز و مهروماه شروع صفری ترن.

راجع به حجم درسنامه ها، تقریبا حجم هر سه به یه اندازه هست ولی تعداد صفحات گاج و مهروماه یه کم بیشتر از خیلی سبزه.

جمع بندی نکات درسنامه:

اگه مفهوم و آموزش برات مهمه، مهروماه.

اگه میخوای مطالب رو نکته وار یاد بگیری، گاج.

خیلی سبز هم تقریبا هر دو ویژگی رو داره.

مقایسه ی تست های کتاب های فیزیک جامع و جامع پایه خیلی سبز، مهروماه و گاج

یک کتاب جامع باید همه نوع تستی رو پوشش بده از آسون تا سخت. این موضوع تو هر سه تای این کتابا رعایت شده ولی دوز سوالای سخت تو هر کدوم متفاوته.

میکرو طلایی یه بانک تست کامله هم سوال آسون زیاد داره و هم سوال سخت. بخاطر همین تعداد تستای کتاب به بیشتر از ۳۰۰۰ تا میرسه.

خیلی سبز گلچین تر از گاج عمل کرده و زیاد سوال آبکی و ساده نوش نمی بینین. مهروماه از اونم گلچین تره! اما اینجا دیگه از تعداد سوالای سخت هم کم کردن و این خودش یه نقطه ضعف محسوب میشه.

تو هر سه کتاب هم تست تالیفی وجود داره هم تست کنکور ولی تستای آزمون های آزمایشی بیشتر تو گاج استفاده شده و دو تا کتاب دیگه کمتر استفاده کردن.

طبقه بندی تست ها تو مهروماه بهتر انجام شده و تستایی که سختن با علامت قفل کنارش مشخص شدن. ولی خیلی سبز تو این زمینه واقعا ضعیف عمل کرده. حتی گاج هم بهتر از خیلی سبز بوده و حداقل سطح تستارو مشخص کرده.

یه اتفاق جالب که باید تو همه ی کتابای جامع ببینیم، وجود تستای ترکیبی هست. تو مهروماه و میکرو طلایی گاج این جور تستا بیشترن و مثلا تو فصل دینامیک می تونین تستای ترکیبی با فصل ۳ دهم یعنی کار و انرژی رو ببینین. البته خیلی سبز هم این کار رو کرده ولی تعدادشون کمه.

تستای عجیب و غریب با ایده ی جدید کمتر تو این کتابا دیده میشه، چون همونطور که می دونین این کتابا جامع هستن و باید برای هر سطحی از دانش آموزا جوابگو باشن.

خلاصه کلام، از نظر تستی هر سه کتاب غنی هستن و می تونن به شما برای رسیدن به درصدای بالا کمک کنن ولی بالاتر اشاره کردیم که تعداد تست میکروطلایی خیلی بیشتر از دو تا کتاب دیگه هست و اگه زمان کافی داری و می خوای خیالت راحت بشه، این کتاب بهترین گزینه هست.

مقایسه ی پاسخنامه ی کتاب های فیزیک جامع و جامع پایه خیلی سبز، مهروماه و گاج

تو هر سه کتاب جامع یک جلد جدا برای پاسخنامه در نظر گرفته شده. از نظر توضیحات سوالات هر سه کتاب نسبتا کامله و نمیشه ایراد آنچنانی گرفت ولی گاج و خیلی سبز تو بعضی سوالات توضیحات خلاصه تری نوشتن و تو اکثر سوالایی که آسون بودن کمتر توضیح نوشتن.

از نظر گرافیکی هر سه کتاب تو یک لول هستن. ولی باز هم اینجا مهروماه بیشتر کار کرده و با آوردن جدول و نمودار برای جمع بندی بهتر عمل کرده.

پاسخنامه ی کتاب های پایه هم با همون فرمت کتاب های جامع نوشته شده. البته به نظر می رسه نویسنده های کتاب میکرو طبقه بندی وسواس بیشتری به خرج دادن و توضیحات بیشتر و بهتری نوشتن.

مهم ترین اشکالی که اتفاقا هر سه کتاب دارن طبقه بندی ناقص سوالاته. در واقع اونجور که باید و شاید سطح سوالا دقیق برای دانش آموز مشخص نشده و این موضوع شاید برای دانش آموزا اذیت کننده باشه.

هر سه کتاب در کنار پاسخنامه تشریحی، کلید تستی سوالات رو هم قرار دادن و گرافیک این بخش هم تقریبا تو هر سه کتاب ضعیف بوده.

به عنوان حرف آخر برای تحلیل بخش پاسخنامه باید بهتون بگیم که عملا زیاد تفاوتی بین سه انتشارات وجود نداره.

حرف آخر

مهم ترین حرف، حرف آخره!! حالا اینجا موارد مصرف کتابا رو بهت میگیم پس خوب گوش کن.

اگه تو تابستون ورود به پایه دوازدهم هستی بر اساس سطحت از ضعیف به قوی : مهروماه، خیلی سبز و میکرو طبقه بندی.

اگه دانش آموز دوازدهم هستی بر اساس صلاح دید و در نظر گرفتن همه ویژگی های کتابا اول مهروماه رو توصیه میشه، بعد میکرو طلایی و بعدش هم خیلی سبز.

اشتراک گذاری :