بهترین منابع شیمی دهم

 معرفی بهترین منابع و کتاب های تست شیمی دهم

احتمالا انتخاب و مطالعه بهترین کتاب شیمی دهم یا بهترین کتاب آموزش شیمی دهم از بین این همه کتاب و انتشارات برای شما یه مقدار گیج کننده اس. جالبه بدونید که بر اساس تجربه مشاوران و رتبه های برتر کنکور یکی از مهم ترین بازه های زمانی برای شروع مطالعه کنکور خصوصا برای درس شیمی، سال دهمه.

در واقع بیشتر داوطلبانی که در کنکور سراسری موفق شدن مطالعه دروس کنکور رو با انتخاب بهترین منابع و کتاب ها رو از سال دهم شروع کردن. شما زمانی که در حال تحصیل در سال دهم هستین زمان و آرامش خاطر بیشتری دارید همچنین حجم درس هاتون خیلی کمتر از سال ها ی پیش روی شماست. اینو هم میدونید که درس شیمی یکی از دروس اختصاصی مهم برای داوطلبان کنکور ریاضی و تجربی می باشد و باید زمان کافی را برای مطالعه این درس اختصاص بدین و در کنارش از منابع قوی و استاندارد کنکوری برای مطالعه درس شیمی استفاده کنید.

پس یادتون باشه که شما برای موفقیت در شیمی کنکور و کسب درصد دلخواهتون باید با مطالعه شیمی دهم استارت خوبی در درس شیمی داشته باشین و مطالب پایه ای رو به خوبی مطالعه کنین و احتمال موفقیت خودتون رو چندین برابر کنین. چرا؟؟

💡 چون که هر ساله به طور میانگین ۳۰ الی ۳۵ درصد سوالات شیمی مربوط به شیمی پایه دهمه و اگه شما مطالعه خودتون رو با بهترین منابع شیمی دهم انجام داده باشین به راحتی ۳۰ درصد از سوالات شیمی کنکور رو جواب میدین!!! 

در پایان این مطلب ما لیستی از بهترین منابع شیمی دهم و بهترین کتاب های آموزشی و تست شیمی دهم رو به همراه روش مطالعه شیمی رو بهتون معرفی می کنیم تا با خیال راحت کتاب مناسب با سطح و سلیقه خودتو رو انتخاب کنید. با کتابفروشی سنجاب همراه باشید.

چگونه بهترین کتاب و منابع شیمی دهم مناسب خودمان را تشخیص دهیم؟

چگونه بهترین کتاب و منابع شیمی دهم مناسب خودمان را تشخیص دهیم؟

خوشبختانه شما از اهمیت مطالعه شیمی دهم مطلع شدین حالا نوبت انتخاب درست منابعه؛ یادتون باشه شما باید منبعی کامل و متناسب با سطح خودتون انتخاب کنین.

این منبع باید در همه فاز های شیمی یعنی:

فاز محاسباتی، مفهومی و حفظیات نیاز های شما رو برآورده کنه. انتخاب  کتاب اشتباه و نامناسب برای درس شیمی باعث میشه اون نتیجه مورد انتظار و در حد تلاشتون رو کسب نکنین. ما در اینجا بهترین منابع شیمی که در زمره کتاب های خوب و رایج در بازار هستن رو براتون مقایسه کردیم تا انتخاب درستی در منابع شیمی داشته باشین. امیدواریم که این مطالب براتون مفید و کاربردی باشه.

بهترین کتاب شیمی دهم / بهترین کتاب تست شیمی دهم / بهترین کتاب آموزش شیمی دهم / چگونه شیمی دهم را بخوانیم

راستی یادتون نره ما در انتهای این مطلب 

یه جمع بندی و خلاصه کوتاه از مقایسه بهترین منابع شیمی دهم و همچنین لیستی از مهم ترین و پر تکرار ترین سوال های متداول متقاضیان کنکور در مورد منابع شیمی دهم رو آوردیم تا شما برای خرید کتاب منابع شیمی دهم کاملا هوشمندانه اقدام کنید😉😍     

معرفی شیمی دهم تست خیلی سبز

کتاب تست شیمی دهم خیلی سبز یکی از بهترین کتاب های تست شیمی دهم که شامل دو بخش تست و درسنامه های شیمی پایه دهم می باشد. از ویژگی های خوب این کتاب می توان به تست های طبقه بندی مطابق با سوالات کنکور سراسری و درسنامه های جامع و مفهومی اشاره کرد. این کتاب ۵۵۵ صفحه اس و ۱۱۳۶ تست داره.

مزایا و معایب شیمی دهم تست خیلی سبز

مزایا


  • صفحه آرایی و گرافیک جذاب

  • درسنامه کامل

  • تست های متنوع و کافی

معایب


  • تعداد کم سوالات چالشی و سخت در بعضی از مباحث

معرفی شیمی دهم تست مبتکران

اگر به دنبال یک بانک کامل از سوالات تستی درس شیمی پایه دهم هستین میتونید از کتاب تست شیمی دهم مبتکران تالیف مهندس بازرگان استفاده کنید. این کتاب علاوه بر بانک تست شامل درسنامه نیز می باشد. تست های این کتاب در قالب تست های آسان، متوسط، سخت و خیلی سخت طراحی شده است. کتاب مبتکران هم به صورت دو جلدی ( جلد اول: فصل اول شیمی دهم و جلد دوم: فصل دوم و سوم شیمی دهم ) و هم به صورت تک جلدی موجوده که تنها تفاوت اون ها اینه که حجم کتاب تک جلدی کمتره و تست هاش گلچین شده از کتاب دوجلدیه.

کتاب های شیمی دهم تست مبتکران هر دوجلدش ۱۰۱۶ صفحه ( جلد اول ۳۲۴ ، جلد دوم ۶۹۲ ) و ۱۸۵۷ تست( جلد اول ۶۰۴ و جلد دوم ۱۲۵۳ ) داره.

مزایا و معایب شیمی دهم تست مبتکران

مزایا


  • درسنامه های کامل و عالی

  • تست های خیلی متنوع

  • آزمون های جامع مناسب

معایب


  • حجم زیاد درسنامه و تست ها در بعضی از مباحث

  • مطالب حاشیه ای و خارج از چارچوب کنکور

معرفی شیمی دهم میکرو گاج

یکی دیگر از منابع مناسب برای مطالعه درس شیمی پایه دهم و تست زنی کتاب شیمی دهم میکرو گاج می باشد. درسنامه های کامل با بیان ساده و تست های تالیفی و سراسری و تست های ترکیبی از خصوصیات این کتاب است. درسنامه های کتاب با بیانی ساده برای و روان توضیح داده شده است و انواع تست های تالیفی و سراسری و ترکیبی را در خود جای داده است. کتاب میکرو شیمی گاج میکرو ۵۰۷ صفحه اس و ۱۲۲۹ تست داره.

مزایا و معایب شیمی دهم میکرو گاج

مزایا


  • درسنامه های کامل و خودآموز

  • پاسخ های تشریحی کامل و عالی

معایب


  • عدم رعایت روند آموزشی در چینش تست ها

  • خارج شدن سبک برخی از سوالات از چارچوب استاندارد

حالا که با سه تا از بهترین کتاب های شیمی دهم آشنا شدین وقتشه که یه مقایسه بین این کتاب ها انجام بدیم تا شما مناسب ترین کتاب برای خودتون رو انتخاب کنید.


مقایسه ظاهر بهترین کتاب های شیمی دهم

جنس کاغذ در کتاب های مبتکران و میکرو از جنس کاهیه اما کاغذ به کار رفته در خیلی سبز کاغذ سفیده و از این نظر  کاغذ کتاب خیلی سبز کیفیت بهتری داره. گرافیک و رنگ بندی کتاب های خیلی سبز و میکرو خیلی خوبه و از رنگ‌های متنوع و جذابی در این کتاب ها استفاده شده اما در کتاب مبتکران تنها از دو رنگ مشکی و نارنجی استفاده شده. فونت نوشته ها و نمودار ها در هر سه کتاب خوبه و مشکلی نداره.


سطح کلی بهترین منابع شیمی دهم

هر سه کتاب مختص مطالعه در طول سال طراحی شدن؛ برای کسایی که سطح ضعیفی توی شیمی دارن کتاب خیلی سبز پیشنهاد میشه و برای کسایی که سطح متوسط یا خوبی توی این درس دارن، کتاب مبتکران بهتره. سطح کتاب میکرو تقریباً میانه کتاب خیلی سبز و مبتکرانه و بیشتر برای یک منبع تستی اضافه، مناسب تره .

تست های بهترین منابع شیمی دهم

از نظر سطح تستی، کتاب خیلی سبز تست های آموزشی تر و ساده تری داره در این کتاب اکثر تست ها سطح متوسطی دارن و تعداد تست های چالشی و سخت خیلی زیاد نیست. در این کتاب تست های بعد از درسنامه ها جنبه آموزشی دارن و در آخر هر مبحث تست هایی با عنوان « از هر دری سخنی » و « سری  Z» قرار گرفتن که سطح بالاتری از بقیه تست ها دارن؛ همچنین در ‌کنار بعضی از تست ها علامت + قرار گرفته که برای دوران مرور و جمع بندی میتونه خیلی بهتون کمک کنه.

در کتاب مبتکران تعداد سوالات چالشی، بیشتر از کتاب خیلی سبز و میکرو هستش. تست های مهم تر در کتاب مبتکران با عنوان « VIT » « دسا » مشخص شدن؛ همچنین در این کتاب از سوالات المپیاد شیمی هم استفاده شده. در کتاب میکرو هم تعداد سوالات سخت از خیلی سبز بیشتره اما مشکلی که در این تست های چالشی میکرو دیده میشه اینه که سبک بعضی از این سوالات از چارچوب کنکور خارج شده. در مبتکران و خیلی سبز روند آموزشی در تست ها رعایت شده و تست ها مرحله به مرحله سخت تر میشن اما در میکرو همچین چیزی دیده نمیشه.

در کتاب میکرو بعد از تست های آموزشی، بخشی با عنوان «تست هآی پخش و پلا» آورده شده که شامل سوال هایی از قسمت های مختلف اون فصل و هم سوال های ترکیبی فصل مورد نظر با فصل های دیگه هست. در هر سه کتاب تست ها به صورت میکرو طبقه بندی هستن و علاوه بر تست های تالیفی، از تست های کنکور هم استفاده شده که در کتاب مبتکران تعداد و تنوع سوالات تالیفی بیشتره و همچنین سوالات کنکور های قدیمی تر رو هم شامل میشه. در کتاب خیلی سبز برخلاف مبتکران و میکرو از تست های کانون قلم چی هم استفاده شده. در مبتکران در انتهای هر فصل چند آزمون جامع ۳۵ سواله با وقت پیشنهادی مربوط به اون فصل قرار گرفتن. همچنین در انتهای هر سه کتاب سوالات و پاسخ تشریحی کنکور سراسری سال گذشته به صورت جداگونه قرار داره.

درسنامه های بهترین منابع شیمی دهم

در کتاب های مبتکران و خیلی سبز بخش مجزایی با عنوان درسنامه وجود نداره بلکه توضیحات درسنامه ای در پاسخ تشریحی قرار دارن (در کتاب مبتکران این درسنامه ها در قالب « ایستگاه های درس و نکته » ارائه شدن).  لحن بیان درسنامه ها در هر سه کتاب صمیمی و خودمونی هست. درسنامه های خیلی سبز بیشتر برای دانش آموز های ضعیف طراحی شدن در حالی که درسنامه های مبتکران و میکرو تقریباً برای هر سطحی قابل استفاده هستن. در درسنامه های هر سه کتاب از مثال ها و تست های آموزشی استفاده شدن اما تعداد این سوالات در کتاب خیلی سبز نسبت به میکرو و مبتکران ‌کمتره. در درسنامه های میکرو آیکونی با نام«آقا اجازه» وجود داره که سوال ها و نکات احتمالی رو جواب میده که ممکنه در ذهن شما شکل بگیره.

در کتاب مبتکران هم بخش های مناظره ای و پرسش و پاسخ بین معلم و دانش آموزان فرضی ، مطالب رو برای شما قابل فهم تر و آسون تر کردن؛ استفاده از طرح ها و کاریکاتور های کارتونی باعث جذاب شدن درسنامه های این کتاب شده. یکی از ویژگی های خیلی خوب در درسنامه های مبتکران اینه که مطالب پراکنده در کتاب درسی مثل ساختار لوییس رو یک بخش واحد توضیح داده و این کار باعث انسجام مطالب در ذهن میشه.

در کتاب میکرو و خیلی سبز از نمودار ها و جدول های زیادی برای طبقه بندی مطالب استفاده شده؛ در کتاب مبتکران هم همچین جدول هایی وجود دارن اما با تعداد خیلی کمتر نسبت به خیلی سبز و میکرو. در بعضی از درسنامه های مبتکران نکات حاشیه ای و اضافی وجود دارن که بعضی از اون ها اصلاً هیچ ربطی به مطالب شیمی و کنکور ندارن؛ این قسمت شاید برای بعضی ها کسل کننده و وقت گیر باشه.


پاسخ تشریحی بهترین منابع شیمی دهم

هر سه کتاب واقعا پاسخ های تشریحی عالی و کاملی دارن و فقط در بعضی از قسمت ها نسبت به هم اختلاف جزئی دارن مثلاً سوالات مسائل در کتاب خیلی سبز به روش کسر تبدیل، در کتاب مبتکران اکثرا به روش تناسب و در کتاب میکرو با هر دو روش حل شدن. در پاسخ تشریحی کتاب های خیلی سبز و میکرو یک سری نکات و یادآوری ها قرار دارن؛ در خیلی سبز این نکته ها در باکس های مخصوص ارائه شدن و در کتاب میکرو دو دسته کادر مهم وجود داره. اولین دسته« نیم نگاه » هستش که مطالب مهم رو دوباره مرور میکنه و یک سری مطالب خاص و کاربردی رو برای حل تست بهتون آموزش میدن و دومین دسته«‌ ترفند محاسباتی » هست که روش‌هایی رو برای افزایش سرعت حل مسائل توضیح دادن.

در هر سه کتاب تمامی گزینه های اغلب سوالات بررسی شدن و در بعضی از سوالات هم علاوه بر راه حل اول، راه حل دومی هم برای افزایش سرعت شما در حل اون سوال ذکر شده. در کتاب های میکرو و مبتکران در پاسخ تشریحی سطح سوالات هم مشخص شده که در مبتکران با استفاده از تعدادی علائم و نشانه های کارتونی و در میکرو با استفاده از رنگ( سبز: آسون، نارنجی: متوسط و قرمز: سخت ) این کار انجام شده. در انتهای این کتاب ها پاسخ نامه کلیدی قرار داره.


جمع بندی بهترین منابع شیمی دهم

برای دهمی ها:

 اگه تایم کافی دارین و میخواین یه استارت خیلی خوب رو در این درس داشته باشین پیشنهاد اول ما کتاب مبتکرانه( دو جلدی ) اما در صورتی که وقت کافی ندارین میتونین از کتاب تک جلدی استفاده کنین یا اگه درسنامه های مبتکران  خیلی براتون طولانیه یا دوست دارین که با تست های چالشی کمتری روبه‌رو بشین، کتاب های خیلی سبز و میکرو می‌تونه انتخاب خوبی براتون باشه. حجم و تعداد تست این کتاب ها با هم برابره اما کتاب خیلی سبز سبک آموزشی تری داره و برای کسایی که شیمی رو شروع میکنن، نسبت به میکرو مناسب تره . میکرو به دلیل اینکه روند آموزشی در تست ها رو رعایت نکرده، خیلی مناسب شروع نیست اما به عنوان منبعی برای تست های بیشتر و متنوع تر میتونه در کنار خیلی سبز استفاده بشه.

برای دوازدهمی ها:

برای کنکوری هایی که میخوان شیمی دهم رو مرور کنن، کتابی مثل مبتکران دوجلدی اصلأ نمیتونه مناسب باشه چون که تعداد تست های این کتاب خیلی زیاده و صرفا باعث سردرگمی شما میشه مگه اینکه تایم خیلی زیاد و همچنین سطح بسیار بالایی در شیمی داشته باشین که در این صورت میتونین از کتاب دوجلدی مبتکران استفاده کنین . برای کنکوری ها بیشتر کتاب های تک جلدی مبتکران، خیلی سبز و میکرو توصیه میشه. در نوبت اول تست زنی ، در کتاب مبتکران تست های مهم تر VIT »» و« دسا » ،در کتاب خیلی سبز تست های با علامت + و« از هر دری سخنی » و در کتاب میکرو تست های مشخص شده با رنگ آبی رو کار کنین و اگه تایم اضافی اضافه داشتین ، بقیه تست ها رو هم میتونین حل کنین.


سوالات متداول

  • ۱_ برای کسب درصد خوب توی شیمی فقط  یکی از این کتاب ها به تنهایی کافیه؟

    اگه دهمی هستین فعلأ یکی از این کتاب هارو برای سال دهمتون انتخاب کنین و سعی کنین که حداقل ۷۰ درصد تست هاشو توی سال دهم و تابستون بعدش، کار کنین. برای سال دوازدهمتون هم بهتره از کتاب متفاوتی استفاده کنین تا با تست های متنوع تری آشنا بشین؛ البته مرور اون کتاب سال دهم رو هم فراموش نکنین. اما اگه دوازدهمی هستین با توجه به تایم کم و فشردگی برنامه مطالعاتی تون یکی از این کتاب ها برای مرور شیمی دهم براتون کافیه و خیلی خودتون رو درگیر منابع متعدد نکنین چون که فقط باعث سردرگمی شما میشن.

  • ۲_ لازمه که همه تست های این کتاب ها کار بشه؟

    اگه دوازدهمی هستین، اصلاً! میتونین همون تست های علامت دار شده توی کتاب رو کار کنین و اگه تایم اضافی داشتین از تست های باقیمونده هم کمی تست بزنین. اما اگه دهمی هستین تا حداکثر توانتون تست بزنین تا برای سال دوازدهم کار راحت تری داشته باشین. دهمی ها میتونن بخشی از این تست ها رو در طول سال و مابقی رو در طول تابستون کار کنن.

  • ۳_ میشه از این کتاب ها برای دوران جمع بندی استفاده کرد؟

    این کتاب ها مختص طول سال طراحی شدن اما میتونین به عنوان منبع جمعبندی هم از این کتاب ها استفاده کنین البته در این صورت دیگه نیازی نیست که برای دوران جمعبندی همه تست هارو بزنین بلکه همون تست های علامت دار شده و آزمون های جامع کافیه. ضمناً سوالات آزمون های آزمایشی هم برای دوران جمع بندی خیلی کاربردی و مفید هستن.

  • ۴_ برای یه کنکوری کتاب هایی مثل شیمی پایه و جامع مناسب تره یا کتاب های تک پایه؟

    مسلما کتاب هایی مثل شیمی جامع خیلی سبز، شیمی جامع میکرو، شیمی پایه خیلی سبز و … حجم معقول تر و تست های گلچین شده تری برای یه کنکوری دارن پس اگه کنکوری هستین تا حد امکان به جای کتاب های تک پایه از این کتاب ها استفاده کنین تا هم در وقتتون صرفه جویی کنین و همچنین بیشتر با تست های مهم تر و نزدیک به سطح کنکور روبه‌رو بشین و تایم کمتری رو روی تست های خیلی ساده و آموزشی بزارین. کسایی هم که وقت خیلی زیادی دارن و میخوان به درصد بالایی در درس شیمی برسن، میتونن از کتاب های تک‌ پایه به عنوان یک منبع برای تست بیشتر، استفاده کنن.

اشتراک گذاری :