بهترین منابع زمین شناسی کنکور

معرفی بهترین منابع زمین شناسی و مقایسه کلی

با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم، از بین منابع مختلفی که تو بازاربرای درس زمین شناسی وجود داره ۴ منبع رو انتخاب کردیم و یه مقایسه ی دقیق و با جزئیات کامل براتون انجام میدیم.

کتاب تست زمین شناسی یازدهم خیلی سبز، زمین شناسی جامع انتشارات منتشران، زمین شناسی کنکور میکرو گاج و زمین شناسی جامع مهروماه ۴ تا کتابی هستن که منتخب تیم تحلیل سنجاب شدن و به مرحله ی تحلیل رسیدن.

اول از همه باید بدونی که همه ی این کتابا تک جلدین و تعداد صفحاتشون بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ صفحه اس. منطقی هم هست چون خود زمین هم کتاب زیاد قطوری نیست.

از نظر طراحی و گرافیک، خیلی سبز و مهرماه خیلی بهتر از دو تا کتاب دیگه عمل کردن، مخصوصا خیلی بهتر از منتشران. هر دو این کتابا چاپ تمام رنگی با شکلای خیلی با کیفیت و کلا طراحی زیبا و دلنشینی دارن. بعد از این دوتا میکرو گاج هم طراحی خوبی داره و اتفاقا اونم چاپ رنگی داره ولی یه پله از نظر گرافیک پایینتر از خیلی سبز و مهروماهه. کلا این ۳ تا کتاب خوبن ولی منتشران طراحی ضعیفی داره.

قیمت همه ی کتابا به جز مهروماه که ۱۶۰ تومنه، بقیه همه زیر ۱۵۰ تومنن و کلا کتاب تست زمین ارزون ترین منبع کنکوریته. قدرشو بدون.

تغییرات چاپ ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ زیاد مهم نبوده و بیشتر در حد اضافه و کم کردن بعضی تستا بوده پس می تونی از چاپ ۱۴۰۰ هم استفاده کنی.

مقایسه درسنامه بهترین منابع زمین شناسی

درسنامه ی هر ۴ تا کتاب تو نگاه کلی محشره! و هر کدوم یه سری ویژگی های مثبت و مخصوص به خودشون دارن که تو ادامه مطلب برات توضیح میدیم.

همه شون متن کتاب رو کامل پوشش دادن و دیگه نیاز نیست دوباره بشینی کتاب درسی رو بخونی. توضیح مفاهیم سخت کتاب رو به طور کامل انجام دادن و تو این بخش مهروماه و گاج یکم بهتر عمل کردن ولی هرکدوم از این ۴ تا کتاب رو که بخونی، هیچ مشکلی تو مفاهیم درس زمین برات پیش نمیاد.

چیزی که تو درک بهتر مفاهیم خیلی بهت کمک می کنه، شکلای زمین شناسیه.

که اینجا هم باز مسئله ی طراحی و گرافیک خوب مطرح می شه که بالاتر مفصل راجع بهش صحبت کردیم.

اولین نکته ای که  باعث تفاوت درسنامه ها میشه، وجود تست تو کتاب زمین شناسی یازدهم تست خیلی سبز هست که بقیه ی درسنامه ها ندارن. تست لابلای درسنامه یعنی اینکه از همونجا می تونی بفهمی که روند مطالعت درست بوده یا نه. البته درسنامه ی جامع زمین شناسی کنکور مهروماه هم با سوال و جواب پیش رفته ولی تست نداره.

دسته بندی مطالب یکی دیگه از ویژگی های مثبته که باز هم مهروماه و خیلی سبز بهتر از دوتای دیگه این کارو انجام دادن.

کتاب پرسش های چهار گزینه ای زمین شناسی پایه یازدهم خیلی سبز آخر درسنامه ی هر فصل یه کار خفن انجام داده. یه بخش جمع بندی طور به اسم «عبارت های مهم فصل» که خوراک مرورای قبل آزمونه.

اگه با لحن رسمی و خشک حال می کنی زمین شناسی کنکور میکرو گاج و زمین شناسی کنکور منتشران رو بهت توصیه می کنیم. خیلی سبز مثل همیشه لحن صمیمی و دوستانه تری داره و مهروماه هم چیزی بین این دوتاست.

سطح همه ی درسنامه ها جوریه که از صفر پشتیبانیت می کنه تا جایی که مطلب رو کامل متوجه بشی.

یه ویژگی خوب که منحصرا تو کتاب زمین شناسی جامع میکرو طبقه بندی گاج دیده میشه، فیلمای آموزشی با اسکن QR کد هست. می تونی با اسکنر گوشیت این بارکدا رو اسکن کنی و فیلم آموزشی اون بخش رو ببینی.

اگه یازدهمی هستی و تایم کافی داری، زمین شناسی خیلی سبز یا مهروماه رو پیشنهاد می کنیم و تو درجه بعدی میکرو گاج. اما اگه تایم کمی داری یا بقیه منابع رو کار کردی، منتشران می تونه گزینه خوبی برات باشه و با توجه به حجم کمش یه مرور سریع از همه ی مطالب می تونی انجام بدی.

مقایسه تست بهترین منابع زمین کنکور

شاید فک کنی که زمین نیازی به تست زدن نداره و صرفا با خوندن درسنامه میشه به تستای کنکور جواب داد. باید بهت بگم که سخت در اشتباهی. سطح زمین تو سال های اخیر به شدت بالا رفته و دیگه خبری از سوالای آبکی گذشته نیست.

اول از همه تو هر ۴ تا کتاب تستای کنکور دیده میشه. ولی گاج خیلی بیشتر از بقیه تست کنکور آورده و حتی تستایی از دهه ۸۰ هم دیده میشه. دسته بعدی، تستای تالیفی هستن که تعدادی از این تستارو آزمونای آزمایشی تامین کردن. گاج بیشتر از آزمونای خودش استفاده کرده ولی بقیه کتابا از آزمونای دیگه هم تست آوردن.

نکته بعدی، سطح بندی تستاست که زمین شناسی تست خیلی سبز و زمین شناسی جامع مهروماه اینکارو انجام دادن ولی دو تا کتاب دیگه نه. خیلی سبز کنار تستای سخت علامت کلید گذاشته و مهروماه تو پاسخنامه سطح تستارو مشخص کرده.

سطح تستا تو هر ۴ تا کتاب از ساده شروع میشه تا تستای سطح بالا و سخت. البته اینجا مهروماه و خیلی سبز فیتیله رو یه کم بیشتر بالا کشیدن و تعداد سوالای سخت یه کم بیشتر از دو منبع دیگه هست.

از نظر تعداد تست تقریبا برابرن ولی گاج و خیلی سبز بیشتر تست داره. اما از نظر کیفی هم چون همشون جزو خوبای بازارن و در واقع بهترین منابع زمین هستن، نمیشه ایراد خیلی بزرگی از تستا گرفت به جز اینکه مثلا گاج بیش از حد از تست کنکور استفاده کرده و بعضی از تستای کنکورای قدیم باعث شده سطح کلی کتاب یه مقدار بیاد پایین.

به عنوان نکته آخر بدون که تنوع تستی مهروماه و خیلی سبز بالاتره.

مقایسه پاسخنامه بهترین منابع زمین شناسی

بخشی که تقریبا  میشه گفت هر ۴ تا کتاب عملکردشون مثل هم بوده. توضیح کامل و به اندازه و پرهیز از اضافه گویی. کادرهای جمع بندی به همراه شکل و جدول برای توضیح بهتر مطالب تا جواب سوالاتو کامل بگیری و هیچ نقطه ابهامی نمونه.

پاسخ سوالاتی که محاسبات دارن و درگیر فرمول و عدد می شن، کامل و مرحله به مرحله توضیح داده شده، مخصوصا تو زمین شناسی خیلی سبز که تستای محاسباتی سنگین تری داره.

فرمت نوشتاری پاسخنامه تو همشون به جز گاج، دو ستونه هست. شیوه نوشتاری کتاب زمین شناسی جامع میکرو طبقه بندی گاج بهتره چون موقع دیدن جواب یه تست، چشمت کمتر میوفته رو پاسخ سوالای بعدی و اصطلاحا اسپویل نمیشه.

گرافیک جامع زمین شناسی کنکور مهروماه تو بخش پاسخنامه یه کم افت کرده و تقریبا شبیه زمین شناسی جامع کنکور منتشران شده. به همین دلیل مهروماه از این بخش امتیاز منفی می گیره.

با همه ی صحبتایی که راجع به پاسخنامه داشتیم، عملا تفاوت آنچنانی بین این ۴ تا کتاب وجود نداره.

حرف آخر

زمین شناسی کنکور درس مهمی شده و درصد خوب تو زمین شناسی برات از اوجب واجباته! اگه میخوای به یه درصد توپ برسی حتی اگه صفر صفری و هیچی نخوندی، این ۴ تا کتاب بسته به سلیقه و نیازت میتونه تو رو به هدفت برسونه.

اما به طور کلی نظر تیم تحلیل سنجاب بوک به ترتیب: خیلی سبز، مهروماه، گاج و در آخر منتشرانه. بازم تاکید می کنیم که این ۴ تا کتاب بهترینن و هر کدوم به تنهایی می تونه برای زمینت کافی باشه.

اشتراک گذاری :