بهترین منابع جمع بندی فیزیک کنکور تجربی

همون طور که میدونید درس فیزیک در کنکور تجربی یکی از درس های به شدت مهم و رتبه سازه. با توجه به ضعف خیلی از کنکوری ها در این درس، شما میتونین با مطالعه و جمع بندی فیزیک بطور مناسب درصد خوبی رو برای خودتون در این درس کسب کنین. مباحث فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم برخلاف درسی مثل زیست یا شیمی خیلی بهم وابسته نیستن پس اگه مباحث یک فصل یا حتی یک پایه رو هم بلد نیستین، نگران نباشین؛ با جمع بندی خوب همون مباحث کمی هم که مطالعه کردین می تونید نتیجه مطلوبی رو در کنکور به دست بیارین. ما در این جا کتاب های خوب بازار رو براتون به طور صفر تا صد مقایسه کردیم تا بتونین بهترین کتاب جمع بندی فیزیک رو متناسب با سطح خودتون انتخاب کنین. امیدواریم که این مطالب براتون مفید باشه.


لیست کتاب های مورد بحث

 

تست

در کتاب موج آزمون مباحث هر فصل در قالب آزمون های ۱۰سواله ارائه شده و در انتهای هر فصل هم ۲ ازمون جامع ۱۵ تستی قرار گرفته. در انتهای کتاب آزمون های جامع ارائه شده  که ترکیب پایه های مختلف و شبیه ساز کنکور هستن. در فصل آزمون هم همین سبک اجرا شده با این تفاوت که در فصل آزمون تعداد آزمون های مبحثی کمتره و آزمون های جامع فصل  بیشتری از موج آزمون داره . سبک کتاب های جمعبندی مهروماه و خیلی سبز متفاوته ؛ در این کتاب ها در ابتدا درسنامه کل فصل قرار گرفته و بعد از این درسنامه ها تعداد محدودی تست ( برای هر فصل بین ۳۰الی ۶۰ تست ) ارائه شده . اکثر تست ها در موج آزمون سوالات تالیفی شبیه ساز کنکور و برگرفته از کتاب درسی هستن اما از خود سوالات کنکور هم استفاده شده . در فصل آزمون هم به همین ترتیب هست اما متاسفانه شناسنامه سوالات ذکر نشدن . در کتاب های جمعبندی خیلی سبز و مهروماه اکثر تست ها از کنکور های داخل و خارج هستن و تعداد سوالات تالیفی در این کتاب ها کمتره. اغلب سوالات در موج آزمون و فصل در سطح کنکور هستن و در کنار این تست های استاندارد، تعدادی سوال چالشی هم قرار گرفته. تقریباً همه تست های کتاب جمعبندی مهروماه و خیلی سبز در سطح کنکور هستن و خبری از سوالات چالشی و فراتر از کنکور در این کتاب ها نیست. از نظر طبقه‌ بندی مباحث هر فصل ، موج آزمون بهترین عملکرد رو داشته، بعد از اون فصل آزمون و در کتاب های جمعبندی مهروماه و خیلی سبز تقریباً هیچ طبقه بندی انجام نشده.


موج آزمون نشر الگو                                             فصل آزمون خیلی سبز

جمع بندی خیلی سبز                                             جمع بندی مهروماه


درسنامه

موج آزمون نشر الگو فاقد درسنامه هست اما در ابتدای هر فصل یک سری الگو های یادآوری به صورت نمودار درختی ارائه شده که با اسکن QR code میتونین اون ها رو دریافت کنین. در ابتدای کتاب فصل آزمون بخشی با عنوان « فرمول نامه » قرار گرفته که شامل تمام فرمول های پایه دهم،  پایه یازدهم و پایه دوازدهمه. در کتاب های جمعبندی مهروماه و خیلی سبز هم در ابتدای هر فصل مباحث به طور کامل شرح داده شدن .


پاسخ تشریحی

پاسخ های تشریحی موج آزمون واقعا کامل و جامع بوده و از نقاط قوت این کتاب محسوب میشن . در بعضی از سوالات راه حل دومی برای افزایش سرعت در پاسخ دهی ارائه شده؛ حل سوالات به صورت گام به گام پیش رفته تا درک بهتری از پاسخ های تشریحی داشته باشین و همچنین سطح سوالات در پاسخ اون ها به صورت A (آسون)، B(متوسط) و C ( سخت) مشخص شدن. نکات مهم در قالب « یادآوری » و « نکته » و روش های سریع برای حل سوالات با عنوان «میانبر» ببیان شدن. پاسخ تشریحی فصل آزمون هم خوب و قابل فهمه. در بعضی از سوالات تمامی گزینه ها بررسی شدن و روند گام به گام در حل تست ها هم رعایت شده اما نکته یا یادآوری خاصی در پاسخ تشریحی دیده نمیشه. پاسخ های تشریحی در کتاب های جمع بندی مهروماه و خیلی سبز کوتاه و درعین حال کامل و کافی هستن ‌. نکته تستی خاصی در این پاسخ ها ارائه نشده؛ حل سوالات به صورت مرحله به مرحله پیش میره. موج آزمون و جمع بندی مهروماه پاسخنامه کلیدی ندارن اما در انتهای کتاب های جمع بندی خیلی سبز و فصل آزمون پاسخنامه کلیدی قرار گرفته.


جمع بندی

اگه در طول سال مطالعه خوبی داشتین و یه منبع سطح اول رو به شکل پیوسته کار کردین پیشنهاد ما اینه که از کتاب های تست محور یعنی فصل آزمون و موج آزمون استفاده کنید. کتاب موج آزمون تعداد تست بیشتر و طبقه بندی بهتری از کتاب فصل آزمون داره. پس اگه قصد دارید موج آزمون رو کار کنید باید حداقل از عید استارت این کتاب رو بزنین.

بهترین کتاب جمع بندی تست محور فیزیک: موج آزمون و در اولویت دوم فصل آزمون (در صورتی که تایم کمی دارید از فصل آزمون استفاده کنید).

در صورتی که مطالعه پیوسته ای در طول سال نداشتید و سطح خوبی در فیزیک ندارین یا دیر شروع کردین پیشنهاد می کنیم که از کتاب های درسنامه محور مثل جمع بندی مهروماه یا جمع بندی خیلی سبز استفاده کنین . این دو کتاب تفاوت آنچنانی با هم ندارن و شاید تنها تفاوتشون اینه که حجم کتاب مهروماه مقداری بیشتر و درسنامه های مفصل تری داره پس اگه احساس میکنین که برای دوران جمع بندی یه درسنامه مفصلی نیاز دارین پیشنهاد ما کتاب جمع بندی مهروماه هستش.

بهترین کتاب جمعبندی درسنامه محور فیزیک: جمع بندی مهروماه و در اولویت دوم جمع بندی خیلی سبز (اگه خیلی به درسنامه نیاز ندارید از جمع بندی خیلی سبز استفاده کنید).


معایب و مزایا

موج آزمون نشر الگو

مزایا


  • پاسخ های تشریحی کامل و خیلی خوب

  • طبقه بندی مناسب مطالب

  • آزمون های جامع زیاد

معایب


  • ارائه سوالات بیش از حد معمول برای بعضی مباحث

  • پاسخ تشریحی نسبتاً طولانی در بعضی از سوالات

فصل آزمون خیلی سبز

مزایا


  • فرمول نامه ابتدای هر فصل

  • متناسب بودن تعداد و سطح سوالات هر مبحث با کنکور

معایب


  • عدم ذکر شناسنامه سوالات کنکور استفاده شده

  • تعداد کم آزمون های جامع ترکیب دو پایه یا سه پایه با هم

جمع بندی خیلی سبز

مزایا


  • درسنامه های کامل و با حجم مناسب

  • عدم پوشش کامل تیپ های متنوع تستی

معایب


  • عدم طبقه بندی مطالب

  • تعداد کم آزمون های جامع

  • پاسخ تشریحی کوتاه و ضعیف در بعضی از سوالات

جمع بندی مهروماه

مزایا


  • درسنامه کامل و کافی

  • قرار گرفتن فرمول نامه در ابتدای هر فصل

  • استفاده مناسب از سوالات کنکور

معایب


  • عدم طبقه بندی مطالب

  • تعداد کم آزمون های جامع


سوالات متداول

  • از کی جمع بندی فیزیک رو شروع کنیم؟

    با توجه به اینکه مباحث فیزیک برخلاف درس های دیگه خیلی به هم وابسته نیستن شما حتی اگه نصف فصل های فیزیک کنکور یا کمتر رو هم مطالعه کرده باشین ، میتونید جمعبندی مطالب خونده شده رو شروع کنین اما اگه تایم جمعبندی از عید به بعد باشه مناسب تر و بازدهی بیشتری برای شما داره و با برنامه آزمون های آزمایشی هم هماهنگ تره..

  • برای جمع بندی فقط از سوالات تالیفی استفاده کنیم یا تست های کنکور سراسری  و آزمون های تا آزمایشی سال های گذشته هم کار بشه؟

    در درس فیزیک هم مثل بقیه درس ها سوالات کنکور اهمیت زیادی دارن و شما باید حداقل دوبار این تست هارو بزنین . در کنار سوالات کنکور ، از تست های تالیفی به ویژه تست های آزمون های آزمایشی غافل نشین . در بعضی از این سوالات ایده های جدیدی وجود داره که شاید در کنکور سراسری هم دوباره تکرار بشن.

  • نحوه جمع بندی ریاضی چطوری باشه؟تست محور یا درسنامه محور؟

    کسایی که وضعیت خوبی در درس فیزیک ندارن باید توی ایام جمع بندی قسمتی از تایمشون رو به خلاصه نویسی ها و چکیده نکات اختصاص بدن ولی بازهم باید بیشتر توانشون  رو روی تست ها قرار بدن . بطور کلی جمع بندی فیزیک باید در قالب تست باشه  و درسنامه های طولانی و مفصل برای ایام جمع بندی کاربرد زیادی ندارن.

  • مطالعه فیزیک رو دیر شروع کردم، بهتر نیست جمع بندی رو در ماه آخر انجام بدم و فعلا پیشروی داشته باشم؟

    مسلما یک ماه تایم کافی برای جمعبندی مناسب فیزیک و مسلط شدن  به تست های کنکور نیست  پس اگه مطالعه تون رو دیر شروع کردین و قصد دارین که باز هم پیشروی کنین ، در کنار این پیشروی جمعبندی مطالب قبلی رو هم استارت بزنین.

  • میتونیم از چند منبع برای جمع بندی استفاده کنیم؟

    وقتی شما کتابی مثل موج آزمون تهیه میکنین تعداد تست های زیاد این کتاب اصلأ فرصت استفاده از منابع دیگه رو به شما نمیده و این چند منبعی بودن بیشتر باعث سردرگمی شما میشه . اما اگه کتابی مثل جمعبندی مهروماه یا جمعبندی خیلی سبز رو مطالعه میکنین شما میتونین از منابع تست محور یا مخصوصاً آزمون های آزمایشی به عنوان مکمل این کتاب ها استفاده کنین.‌

اشتراک گذاری :