حسابان نردبام سخت تره یا آی کیو؟

مقایسه درسنامه های حسابان و ریاضیات پایه جامع پیشرفته نردبام خیلی سبز و حسابان جامع کنکور IQ گاج

درسنامه‌ ی حسابان نردبام و آی کیو هردو خلاصه هستن و دریغ از یه کم توضیحات اضافه. درسنامه نردبام ریاضیات پایه و حسابان جامع خیلی سبز خیلی مختصر و مفیده. ولی درسنامه حسابان جامع کنکور IQ گاج یه کوچولو توضیحات بیشتری داره. جفت درسنامه‌ های کتاب های حسابان نردبام و آی کیو روند تند و سریعی دارن و نویسنده سریع و بدون هیچ مقدمه ای یهو پریده سر توضیح مطلب.

 از نظر مثال های درسنامه آی کیو حسابان جامع کنکور گاج برای اینکه سریع وارد تست نشی و بگرخی، اولش چند تا مثال تشریحی حل کرده و بعدش رفته سراغ تست. ولی تو کتاب نردبام حسابان و ریاضیات پایه جامع خیلی سبز خبری از مثال های تشریحی نیست و فقط تست حل کرده.

از نظر سطح تست‌های درسنامه جفت کتاب های حسابان نردبام و آی کیو تستای متوسط آوردن که خدایی نکرده حسابانو ول نکنی بری بچسبی به یه درس دیگه. از اونجایی که حسابان جامع نردبام اسم پیشرفته رو یدک می‌کشه یه سری جاها پا فراتر از حد کتاب درسی و کنکور گذاشته و یه سری نکات اضافه گفته مثل اتحاد اویلر تو قسمت معادلات. البته این موضوع خیلی تکرار نمی شه که آزار دهنده بشه. مولفای حسابان آی‌ کیو تو این مورد موفق تر عمل کردن و کمتر مطلبی تو کتاب هست که خارج از کتاب درسی باشه.

درسنامه هر دو کتاب حسابان نردبام و آی کیو برای اینکه از حجم زیاد درسنامه وحشت نکنی درسنامه ها رو با تیترهای مختلف جدا کردن و یه جورایی گولت می زنن تا ادامه بدی و درس بخونی.

مقایسه تست های نردبام حسابان و ریاضیات پایه جامع خیلی سبز و آی کیو حسابان جامع کنکور گاج

اول بریم سراغ تعداد تست دو تا کتاب. حسابان جامع کنکور IQ گاج با حدود ۲۵۰۰ تا تست متنوع، یه منبع غول پیکری از تست هست. تو این مورد حسابان و ریاضیات پایه جامع پیشرفته نردبام هم کم نیاورده و سعی کرده پا به پای آی کیو پیش بیاد که نتونسته و با حدود ۱۸۰۰ تا تست کتاب رو وارد بازار کرده.

 از اونجایی که آی کیو حسابان جامع کنکور حسابی به فکر زمانت بوده، هر فصلی که مهم تر بوده و تو کنکور سوال بیشتری داشته، تعداد تست بیشتری هم تو کتاب آورده. خیلی سبز (نردبام) حسابان و ریاضیات پایه پیشرفته خیلی به فکر زمانی که برای هر فصل میذاری نبوده عوضش به فکر این بوده که همه ی نکات یه مبحث رو خوب یاد بگیری. برای همین فصل هایی که نکته ی بیشتری داشتن و کلا جای مانور داشتن، تعداد تستشون بیشتر هست.

 تا اسم آی کیو میاد نصف بچه‌ ها در میرن که “وای وای عجب کتاب سختیه” . این قضیه تو کتاب حسابان آی کیو صدق نمی‌ کنه و اگه درصدت حدودا بالای ۵۰.۶۰ هست با خیال راحت می تونی بری سراغ تستای آی کیو چون اکثر تست ها سطح متوسط به بالا دارن و سوالایی که خیلی چالشی و دشوار باشن کمتر دیده می شن. سوال هایی که یکم سخت تر بودن با IQ+ جدا شدن و مختص دانش آموزای قوی هستن و کسایی که یکم ضعیف ترن می تونن حلشون نکنن. حسابان نردبام هم راه آی کیو رو پیش گرفته و سوال های عجیب غریب که بگی “واو، عجب سوال بدقلقی” خیلی بینشون دیده نمی شه. البته این برای بچه‌ های کنکوری نکته مثبت هست چون وقتت رو میذاری سر سوالایی که احتمال اومدنشون تو کنکور بیشتره نه سوال های عجیب غریب. در کل اگه بالای ۶۰ می زنی ریاضی رو با قدرت برو سراغ این کتابا چون که حسابی کمکت می کنه که به درصدای بالاتر برسی.
نمی شه که کتاب به این خفنی باشه و تمرین‌ های کتاب درسی و سوالای کنکور رو پوشش نده. هردو کتاب حسابان نردبام و آی کیو تمرین های کتاب درسی و سوالات کنکور رو پوشش میدن البته سوالای کنکور با توجه به سطحشون پوشش داده شدن و مولفای عزیز سوالای خیلی آسونو دیگه فاکتور گرفتن.

مقایسه پاسخنامه تشریحی حسابان و ریاضیات پایه جامع نردبام خیلی سبز و کتاب حسابان جامع کنکور ریاضی سری iQ

پاسخنامه تشریحی IQ حسابان جامع کنکور گاج خیلی عالی عمل کرده و زیر و بم سوال رو واست درآورده تو بعضی موارد حتی یه سری کادر “نیم نگاه” آورده که نکات سوال برات بولدتر بشه. با توضیحات فارسیشم که دیگه تیر آخرو زده و حسابی سنگ تموم گذاشته. نمیشه که پاسخنامه تشریحی حسابان جامع نردبام خیلی سبز از قافله جا بمونه، میشه؟ نردبام حسابان و ریاضیات پایه جامع خیلی سبز واقعا به عالی ترین روش ممکن سوال ها رو بررسی کرده و هیچ جا اثری از خلاصه کردن دیده نمی شه.
ایرادی که میشه به جفت پاسخنامه های حسابان نردبام و آی کیو گرفت اینه که خیلی نکات تستی توشون نیست و تقریبا همه ی سوال ها از راه حل تشریحشون به صورت کامل و مفصل و با توضیحات بلند بالا حل شدن.

حسابان نردبام و آی کیو

مقایسه ظاهر کتاب های حسابان و ریاضی پایه جامع کنکور نردبام خیلی سبز و آی کیو حسابان جامع کنکور گاج

طراحی روی جلد کتاب آی کیو کپی پیسته بقیه ی کتاب های این سری هست و فرقی نداره. تو چاپ کتاب از رنگ سرخابی، طوسی و مشکی استفاده شده و در کل صفحه آرایی ساده و دلنشینی داره. این نکته رو هم اضافه کنیم که جنس کاغد کاهیه و باعث میشه سال کنکور راحت بتونی کتابو اینور اونور با خودت بکشونی.

صفحه آرایی نردبام هم مثل آی کیو ساده هست. داخل کتاب هم از رنگ آبی، طوسی و مشکی استفاده شده و صفحه‌ آرایی کتاب نردبام هم ساده و کنکوری پسنده.

جمعبندی

سنجابی عزیزم تا اینجای کارو که همراهمون بودی تقریبا فکر کنم به این نتیجه رسیدی که خیلی فرق زیادی بین این دو کتاب نیست. اگه دنبال تست های زیادی هستی آی کیو انتخاب مناسب تریه ولی اگه خیلی وقت نداری و نزدیک به کنکوره و همچنان می خوای یه منبع سخت تر کار کنی نردبام برات مناسب تره.
جفت این کتاب ها به درد منبع دوم می خوره یا اگه می خوای به عنوان منبع اول ازش استفاده کنی حتما حواست باشه که مطالب رو به طور کامل از منبع آموزشی دیگه ای یاد بگیری وگرنه حسابی اذیت میشی.

جدول اطلاعات کتاب

 

حسابان و ریاضیات پایه جامع پیشرفته نردبام خیلی سبز

حسابان جامع کنکور IQ گاج

درسنامه

خلاصه و نکته‌ وار

خلاصه و نکته وار با یکمی توضیحات بیشتر

مطالب خارج از کتاب درسی

داره ولی زیاد نیست

داره و نسبت به نردبام کمتره

سطح تست

متوسط به بالا

متوسط به بالا

تست های ایده دار

داره

داره

تعداد تست

۱۸۶۲

۲۵۶۹

پاسخنامه تشریحی

مفصل و کامل

مفصل و کامل با کادر های نکته

اشتراک گذاری :